to musicie wykonać obrót dookoła własnej osi, a następnie trzy razy klasnąć w dłonie. Zaczynamy: Witam tych, którzy lubią pić ….
- wodę źródlaną - wodę mineralną – spacerować – bawić się – śpiewać – tańczyć.
- Dziś ostatni poniedziałek w miesiącu kwietniu ponieważ w piątek zaczynamy nowy miesiąc, a będzie to już piąty miesiąc tego roku kto
pamięta jaki ……..? Może z rodzicami powtórzycie wszystkie miesiące, aby w ten sposób utrwalać ich nazwy.
- W ubiegłym tygodniu mówiłam Wam, że obchodziliśmy Dzień Ziemi. Pamiętacie, że ziemia jest jedną z planet układu słonecznego
o którym też mówiliśmy. Nasza Haneczka mile nas zaskoczyła gdy bez pomyłki wymieniła wszystkie planety układu słonecznego.
Przypomnijmy je sobie w piosence: https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI
- Kochane dzieci przyroda wokół nas to pola, łąki, lasy, jeziora, ogrody. Powiedzcie kochani co zagraża przyrodzie? ….
Jest wiele zagrożeń, ale jednym z nich jest …...- posłuchajcie jeśli nie odgadliście - to taka mała podpowiedź
https://www.youtube.com/watch?v=yinYpypzg14. Przyroda wokół nas oraz ludzie potrzebują wody. Od dłuższego czasu nie pada,
a w komunikatach w telewizji słyszymy, że należy oszczędzać wodę bo może jej brakować. Posłuchajcie opowiadania B. Szelągowskiej
pt. ,,Oszczędzamy wodę, dbamy o przyrodę.”
- Odpowiedzcie na pytania: w jaki sposób Ada myła zęby, dlaczego należy oszczędzać wodę, dlaczego woda morska,
choć jest jej tak dużo, nie nadaje się do picia? A jak wy myjecie zęby, czy w oszczędny sposób? Czy pamiętacie kolejne etapy mycia rąk
- https://www.youtube.com/watch?v=UVubuNLiya8
- A teraz zabawa ruchowa ,,Słońce świeci, pada deszcz” - na hasło słońce świeci - bezpiecznie biegamy po pokoju,
na hasło pada deszcz zatrzymujecie się, a nad głową tworzycie z rak parasolkę.
- Na koniec posłuchaj odgłosu padającego deszczu: https://www.youtube.com/watch?v=YZiF_PY8mmA&t=54s
Pozdrawiam Was drogie przedszkolaki. Wychowawczyni.
--------------------------------------------------------------------------------
2. Skąd się bierze deszcz.
- Witam Was kochane dzieci. Od rana przygrzewa słoneczko, choć miał padać deszcz, na który wszyscy czekamy z utęsknieniem,
zwłaszcza rolnicy. Miejmy nadzieję, że do wieczora spadnie go choć trochę.
- Wczoraj mówiliśmy o oszczędzaniu wody. A dziś powiemy sobie skąd się bierze deszcz. Najpierw jednak posłuchajcie opowiadania
,,Jak kropelka wody podróżowała po świecie.”
Odpowiedzcie
na pytanie : jakie przygody spotkały kropelkę wody.
- Wiecie, że deszcz spada z ……., ale jak te chmury się tworzą dowiemy się poniższych filmików: pt. ,,Chmury”
https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM&t=4s i pt. ,,Cykl hydrologiczny.” https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8&t=13s
- Te filmy dostarczyły nam wielu ciekawych informacji. Dowiedzieliśmy się o ,,kołderce”, którą dla ziemi są chmury oraz co to jest
cykl hydrologiczny, parowanie wody, kondensacja pary wodnej czyli tworzenie się chmur, opady, prawda że te filmy są ciekawe.
Te wiadomości będziecie pogłębiać i utrwalać w trakcie nauki w szkole, a na dziś to nam wystarczy.
- Proponuję zrobić w domu doświadczenie z parowaniem wody. Poproście o pomoc rodziców bo to oni mogą użyć zapałek i przytrzymać
coś gorącego. Wy będziecie natomiast obserwatorami. Do szklanki poproszę wlać trochę wody, a następnie szklankę przytrzymać
nad zapaloną świeczką. Szklankę przykryć talerzykiem i w trakcie podgrzewania wody zobaczycie co się będzie działo.
O tym co zaobserwujecie informujcie rodziców (na ściankach szklanki pojawi się para wodna, która będzie tworzyć krople wody spływające
po ściankach szklanki). Odpowiedzcie gdzie jeszcze w domu możemy zobaczyć parę wodną?
- A teraz zabawa ruchowa ,,Kałuże” - rodziców poproszę o ułożenie na dywanie kilu kartek z gazety, a dzieci na wyznaczony przez was sygnał/hasło
biegają po pokoju omijając ,,kałuże.” Można też zabawę zmieniać i na umówiony sygnał dziecko wskakuje do ,,kałuży”.
- Nadal pamiętamy o oszczędzaniu wody. Przypomną nam o tym małe myszki, popatrzcie: https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI
Pozdrawiam Was i Waszych rodziców i życzę miłego popołudnia. Wychowawczyni.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Ekologiczna piosenka.
-Drogie dzieci mówiliśmy w tym tygodniu, że wodę należy oszczędzać, skąd się bierze woda. Dziś powiemy sobie, że musimy dbać,
aby woda była czysta bo tylko taka woda zdrowia doda.
- A teraz posłuchajcie ,,Ekologicznej piosenki” - https://www.youtube.com/watch?v=klBjyH7hyIg
Porozmawiamy teraz o usłyszanej piosence. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania: o czym jest piosenka, co robią kominy fabryk,
jaka woda płynie do rzek, co dzieje się z rybami, jakiej wody chcą dzieci, co to jest smog, czy jest on zdrowy dla ludzi, do czego
to może doprowadzić,co mogą zrobić dzieci?
- Spróbujcie teraz rytmicznie, jednocześnie klaszcząc, wypowiedzieć tekst refrenu:
Czy-sta wo-da zdro-wia do-da, to każ-de dziec-ko wie.
Czy-sta wo-da zdro-wia do-da, to-bie, to-bie i mnie.
- Co może nam wodę zanieczyścić pokaże poniższy filmik: ,,Niezwykła podróż kropelki”
https://www.youtube.com/watch?v=plQ8rCApNIQ
- Czy zapamiętałeś/aś co może zanieczyścić wodę?
- Aby życie na naszej planecie nie było zagrożone musimy miećczysta wodę:
https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y&t=16s
- ,,Bajka o oczyszczaniu ścieków” - https://www.youtube.com/watch?v=kHBougLLdA8
- Doświadczenie, które możecie wykonać z rodzicami, aby samemu przekonać się jak oczyszcza się wodę:
,,Filtr wodny”- https://www.youtube.com/watch?v=zatcpQt6nmA
Życzę udanej zabawy. Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.
---------------------------------------------------------------------------------------------
4. Nie śmiecimy.
- Witam Was kochane dzieci. Dziś jest czwartek, wczoraj była ….., jutro będzie ….. Tak jak pisałam w poniedziałek drogie dzieci, dziś mamy
ostatni dzień miesiąca kwietnia, jutro zaczyna się miesiąc maj, piaty miesiąc tego roku. Czy sprawdziło się przysłowie ,,Kwiecień plecień bo
przeplata trochę zimy, trochę lata.” Możemy powiedzieć, że miesiąc kwiecień był ciepłym miesiącem, a w nocy spadło dziś niewiele kropel wody
zamiast długo oczekiwanego deszczu.
- Dziś na początek trochę ,,rozruszamy” naszą buzię: najpierw układamy dolną wargę na górnej, a potem górna na dolnej, złączonymi wargami
wykonujemy ruchy okrężne, dolną wargą zasłaniamy dolne zęby, a górną wargą górne przy lekko rozsuniętych szeregach zębowych (buzia lekko
otwarta), dmuchamy przez lekko złączone wargi, które są jednocześnie wysunięte do przodu, naśladujemy ssanie cukierka, nabieramy powietrza
pod górną wargę, a następnie pod dolną, wymawiamy na przemian głoskę (o) – (a).
- Dziś kolejny temat w jaki sposób jeszcze dbamy o naszą planetę i przyrodę czyli nie śmiecimy. Odpowiedzcie na pytania: co by było, gdyby nie
było koszy na śmieci, dlaczego powinny być kosze na śmieci, czy korzystacie z koszy na śmieci?
- A teraz zabawa ruchowa z elementem celowania ,,Wrzucamy śmieci do kosza.” Przygotujcie sobie papierowe kule ze starych gazet. Poproście
rodziców o miskę lub wiaderko i przygotowane papierowe kule wrzucajcie do niby ,,kosza”. Zabawę powtórzcie zwiększając swoja odległość od
kosza. Powodzenia.
- Teraz omówimy historyjkę obrazkową ,,Spotkanie z koszem”. Spójrzcie w kart pracy ,,Kolorowy start” str. 32
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-4l-kp-cz2.pdf i opowiedzcie o tym co dzieje się na kolejnych obrazkach. Po opowiedzeniu całej
historyjki spróbujcie nadać jej tytuł.
- Nauczymy się krótkiej rymowanki, rytmicznie przy tym klaszcząc: ,,O przy-ro-dę dba-my, śmie-ci do ko-sza wrzu-ca-my.”
- Poproszę o otworzenie kart pracy ,,Nowe przygody Olka i Ady” na str. 41 i spróbujcie paluszkiem ,,poprowadzić” śmieci do odpowiednich
pojemników: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf
Z podanych propozycji na dzień dzisiejszy wybierzcie to co Was zainteresuje.
- Na koniec proponuje film jak rodzina Treflików poradziła sobie ze śmieciami: https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU&t=305s
Jeszcze WAŻNE INFORMACJE – trzeba wywiesić flagę ponieważ przed nami następujące święta:
- 1 maja Święto Pracy
- 2 maja. Święto Flagi
- 3 maja - Tego dnia obchodzimy Święto Narodowe Trzeciego Maja. To święto państwowe ustanowione w 1919 roku, kiedy Polska
odzyskała niepodległość, a potem ponownie w 1990. Święto Konstytucji 3 Maja obchodzone jest w ramach upamiętnienia uchwalenia
Konstytucji w 1791 roku.
Pozdrawiam Was wychowawczyni.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Przyjaciele przyrody.
- Drogie dzieci witam was w poniedziałek 4 maja. Minęły ważne dla każdego Polaka dni, pamiętacie jakie ? …. Tak 1 maja Święto Pracy,
2 maja Święto Flagi i Dzień Polonii i Polaków za granicą - można było zobaczyć na ekranach telewizorów jak pięknie Polacy mieszkający
za granicami kraju pamiętają, o swoim kraju ojczystym, z którego pochodzą oni lub ich rodzice, a czasem dziadkowie. No i 3 maja Święto
Konstytucji Trzeciego Maja. Niektórzy z Was zrobili piękne flagi co można było zobaczyć na załączonych zdjęciach.
- Drogie dzieci mówiliśmy o oszczędzaniu wody, o tym, aby jej nie zanieczyszczać, o segregowaniu śmieci. Dziś powiemy też o tym, że należy
dbać o zieleń wokół nas, o parki, lasy bo to są tzw. nasze ,,zielone płuca.” Dzięki nim oddychamy świeżym, zdrowym powietrzem. To one wchłaniają
dwutlenek węgla, a ,,produkują” tak potrzebnym nam do życia tlen. Dlatego nie łamiemy gałązek drzew, nie depczemy trawników, nie zrywamy
chronionych kwiatów, nie śmiecimy w lasach, a przede wszystkim nie zostawiamy tam butelek, bo to one rozgrzane przez słońce powodują zapalenie
się ściółki leśnej i pożar w lesie. A wiemy, że las to mieszkanie leśnych zwierząt i nasze ,,zielone płuca.”
- Popatrzcie na obrazek w kartach pracy ,,Kolorowy start” str. 33 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-4l-kp-cz2.pdf i pokażcie gdzie
umieścić fragmenty obrazka znajdujące się na dole strony oraz powiedzcie czy ten plac zabaw na osiedlu mieszkaniowym jest zadbany,
uporządkowany?
- Każdy z nas chciałby zostać przyjacielem przyrody. Po wysłuchaniu wiersza odpowiecie na pytanie kto może zostać przyjacielemprzyrody?
"Przyjaciel przyrody" A. Widzowska
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
-Odpowiedzcie na pytania: o co należy zadbać w przyrodzie, czego nie należy marnować, czego nie należy robić z plastikowymi i szklanymi
opakowaniami, dlaczego należy segregować śmieci, co powinno spotkać tych, którzy nie dbają o przyrodę.
- A teraz wyobraźcie sobie, że jesteście kwiatkiem, który za dotknięciem czarodziejskiej wróżki tańczy przy melodii J. Straussa ,,Nad pięknym
modrym Dunajem.” https://www.youtube.com/watch?v=qOIV0ExEAjg
- Na podsumowanie zdobytych wiadomości postarajcie się pokazać 5 różnic między poniższymi obrazkami.
- Kochani otrzymujecie odznakę przyjaciela przyrody. A może sami wykonacie rysunek przedstawiający przyjaciela przyrody, który pokażecie jak
wrócimy do przedszkola.
Pozdrawiam Was wychowawczyni.