Wakacyjne podróże.2020-06-15  
1. Podróż samolotem.

Witam Was kochane dzieci w poniedziałek 15 czerwca. Już tylko dwa tygodnie i będzie koniec roku. A wtedy rozpoczną się wakacyjne podróże. W tym roku pewnie nie wszyscy pojadą na wakacje ze względu na panującą na świecie epidemię. Ale niektórzy z Was pewnie pojadą gdzieś z rodzicami.

- Zapraszam Was do zabawy ruchowej pt. ,,Wakacyjna gimnastyka” - kochane dzieci poruszacie się po pokoju gdy rodzic uderza w tamburyno (może też klaskać w dłonie). Natomiast na przerwę w grze zatrzymujecie się i wykonujecie ruchy, które zademonstruje Wam rodzic ( muszą to być trzy następujące po sobie elementy ćwiczeń gimnastycznych np. skłon w przód, klaśnięcie w dłonie, podskoki). Waszym zadaniem jest je powtórzyć w takiej samej kolejności.

- Otwórzcie książki na str. 76 – 77 ,,Nowe przygody Olka i Ady” https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=79 i posłuchajcie opowiadania Barbary Szelągowskiej pt. ,,Podróż do Włoch” :

Na wakacje czas! Powoli zbliżały się wakacje. Każdy dzień był odrobinę dłuższy od poprzedniego. Robiło się coraz cieplej. Ada od dawna marzyła o locie samolotem. Lubiła bawić się starym globusem swojej mamy. Plastikowym samolocikiem lądowała na maciupeńkich, ledwie widocznych wysepkach. Któregoś dnia tata z tajemniczą miną podszedł do dziewczynki. – Córeczko, czy ja mogę wylądować na twoim globusie? – Oczywiście, że możesz. A gdzie chcesz wylądować, tatusiu? – Widzisz, tutaj jest taki but na obcasie. To są Włochy i tu chciałbym wylądować razem z tobą, Olkiem, babcią, dziadkiem i mamą. – To wspaniale, ale nie wiem, czy się zmieścimy w takim małym samolociku – zaśmiała się dziewczynka. – W takim razie może polecimy dużym samolotem? Takim prawdziwym! Co ty na to? – Bardzo, bardzo bym chciała, tatusiu! – krzyknęła uradowana Ada. – To powiem ci w tajemnicy, że już kupiłem bilety. – Naprawdę?! – zapytała z niedowierzaniem dziewczynka. – Olek, słyszałeś, będziemy lądować na bucie! Naprawdę! Olek, podobnie jak jego siostra, nie mógł doczekać się wyjazdu. Kilka dni później całą rodziną przyjechali na lotnisko. – Kochani – powiedział tata - lotnisko jest bardzo duże i łatwo się zgubić. Musimy się wzajemnie pilnować – dodał i popatrzył na dzieci. Rodzeństwo z zaciekawieniem rozglądało się po ogromnej, pełnej ludzi hali wylotów. – A kim są ci ludzie w mundurach? – zapytała Ada, ściskając Dinusia. – To kapitan i stewardesy – odpowiedziała mama. – Może będą z nami lecieć do Włoch. Zobaczymy. Dwie godziny później cała rodzina usadowiła się wygodnie w samolocie. Początkowo dziewczynka odrobinę bała się hałasujących silników. – Startujemy! Nareszcie! – ucieszył się Olek i patrzył przez okno, jak z każdą chwilą wszystko robiło się coraz mniejsze i mniejsze. W końcu wlecieli w chmury i tylko od czasu do czasu widać było ląd, a potem morze. Wreszcie samolot wylądował i zaczęły się prawdziwe wakacje. Upalne dni dzieci spędzały w krystalicznie przeźroczystej i ciepłej wodzie. Wieczorami zaś zwiedzały piękne miasta, miasteczka i wsie pełne gajów oliwnych i winorośli. Ada uwielbiała pozować do zdjęć – zwłaszcza w towarzystwie Dinusia. Najbardziej spodobała się jej Fontanna Pszczół. – Mamo, czy mogę posadzić tutaj Dinusia? – zapytała dziewczynka i w tym momencie Dinuś wpadł prosto do wody. Na szczęście tata szybko wyłowił niesfornego pluszaka. – Musisz go bardziej pilnować, córeczko – zaśmiał się tata. – Nie wiem, czy jest zadowolony z kąpieli. – Chyba nie. Coś smutno wygląda. I co teraz zrobimy? Jeszcze się na mnie pogniewa – zasmuciła się Ada. – Nie martw się. Myślę, że poprawi mu się humor, gdy tylko spróbuje prawdziwej włoskiej pizzy! –powiedział dziadek. – Zrobiłem się naprawdę głodny. A wy? – I wskazał budynek, z którego unosił się świeży zapach ziół i ciasta. – W końcu jak Włochy, to i pizza! – zawołał Olek i cała rodzina weszła do pobliskiej pizzerii. Dinusiowi też poprawił się humor. Tak naprawdę nawet nie zdążył się mocno zmoczyć.

- Drogie dzieci odpowiedzcie na pytania dotyczące treści powyższego opowiadania:

Gdzie wybrali się Olek i Ada z rodzicami i dziadkami na wakacje? − Co stało się z Dinusiem tuż przed tym, jak tata zrobił jemu i Adzie zdjęcie? − Jakie miejsce odwiedziła cała rodzina Olka i Ady? − Co jeszcze robili na wakacjach Olek, Ada i ich rodzina? − W jaki sposób rodzina Olka i Ady dotarła do Włoch?

- Drogie dzieci pewnie niektórzy z Was już na wakacje lecieli samolotem i wiedzą jak wygląda samolot wewnątrz oraz miło wspominają ten czas.

- A teraz zabawa ruchowa ,, Samolot” - drogie dzieci jesteście ,,samolotami” przykucają i szeroko rozstawiają ramiona. Na hasło: Start! powoli się podnoszą i naśladują lot. Biegają w różnych kierunkach. Na hasło: Lądujemy! powoli zwalniają swój bieg, zatrzymują się w miejscu, kucają i opuszczają ramiona.

- A teraz obejrzyjcie film pt ,,Podróż samolotem z wiewiórkami”:https://www.youtube.com/watch?v=iV3Ls32dQbI . Prawda, że podróż samolotem jest fajna?

- Popatrzcie jaka przygoda spotkała Bolka i Lolka w powietrzu: https://www.youtube.com/watch?v=v939uihGkJc

Na tym dziś kończymy. Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Sposób na wakacyjną nudę.

Witam Was kochane dzieci. Dziś wtorek 16 dzień miesiąca maja. Wczoraj był poniedziałek, dziś mamy wtorek, jutro będzie … .
Drogie dzieci latem bywa różna pogoda. Są dni upalne, ale bywają też deszczowe i wtedy czasami jest nudno. Choć wtedy dzieci oglądają bajki. Dziś
powiemy sobie jak spędzić miło czas w niepogodne dni.
- Odgadnijcie co to jest: ,,W wodzie pływają, głosu nie mają?” Drogie dzieci poproście rodziców, aby narysowali wam dwie ryby. Następnie narysujcie
im łuski ponieważ ryby pokryte są łuskami i je pokolorujcie. Gdy już to zrobicie wytnijcie je.
- A teraz zabawa rozwijająca sprawność Waszych rąk. Potrzebna jest rolka po ręczniku papierowym lub grubszy kijek albo zrobiony z papieru rulonik.
Do rulonika przyklejcie jeden koniec dość długiej włóczki, a drugi jej koniec przyklejcie do rybki. Tak przymocowana rybka ,,popłynie” gdy będziecie
nawijać włóczkę na rolkę. Możecie w ten sposób zrobić dwie rybki i wówczas zrobić wyścigi z rodzeństwem bądź z rodzicami czyja rybka ,,popłynie”
szybciej. Udanej zabawy.
- Zapraszam Was do zabaw badawczych: ,,Co pływa, a co tonie”:
  • ,,Co słyszysz” - drodzy rodzice poproszę o przygotowanie miski z wodą. Dobrze byłoby żeby dziecko tej miski nie widziało. Następnie
  •  energicznym ruchem wywołujecie dźwięk pluskania wody. Dziecko odwrócone do Was plecami odgaduje ,,co słyszy”.
  • ,,Co pływa, a co tonie?”- wykorzystując pojemnik (miskę) z wodą wykonamy teraz doświadczenia. Potrzebne nam będą różne przedmioty 
  •  np. małe kamyki, kartki z zeszytu, plastelina, metalowy klucz, korek, piłeczki do ping-ponga, kawałki papieru o różnej strukturze i grubości 
  • (np. kawałek tektury, bibuły, brystolu), klocek drewniany, klocek plastikowy, styropian,  piórko, liść, gąbka, makaron, łódka z papieru wykonane
  •  techniką origami (zobacz jak można ja wykonać https://www.youtube.com/watch?v=mF3mUchYAi0). Z wyżej wymienionych przedmiotów
  •  wybierzcie te, które masz w domu).
Następnie dziecko wykonuje następujące doświadczenia: – sprawdza, czy łódka pływa – umieszcza ją na wodzie, obserwuje, swobodnie wypowiada 
się na temat sposobu poruszania się łódki – dmuchając na nią. Obserwuje, jak łódka porusza się pod wpływem strumienia powietrza (dmuchając raz
 mocno, raz lekko), – obciąża łódkę kamykami, uważając, aby nie zatonęła. Swobodnie wypowiadają się na temat wykonywanego doświadczenia. 
  • sprawdza, czy plastelina utrzyma się na wodzie. Robi z plasteliny kuleczkę, placek, robi dziurkę w placku, lepi kształt spodeczka. Ostrożnie
  •  umieszcza je na powierzchni wody, – kładzie na wodzie kartkę z zeszytu. Układa na nich piórko, monetę, mały kamyk itp. Wykonuje ćwiczenie
  •  ostrożnie, tak, aby kartka utrzymała ciężar, – sprawdza, które z przygotowanych do oświadczenia przedmiotów po wrzuceniu ich do wody 
  • zatoną, a które nie, – układa z jednej strony przedmioty, które toną, a z drugiej przedmioty, które pływają. Zastanowi się, dlaczego tak się dzieje.
  •  (Jeśli dziecku trudno będzie to wyjaśnić, poproszę, abyście Państwo wyjaśnili dziecku,  że wszystko zależy od ciężaru przedmiotów. Ciężkie 
  • przedmioty toną, lekkie pływają.

- Ćwiczenie oddechowe: ,,Podmuch wiatru”. Dziecko leży na podłodze. Przy włączonej jakiejkolwiek melodii piosenki naśladuje nogami jazdę na
rowerze. Na klaśnięcie, wykonane przez rodzica, dziecko przechodzi do siadu i naśladuje podmuch wiatru. Nabiera powietrze nosem i wypuszcza
ustami.
- ,,Wiatr” – ćwiczenie ortofoniczne. Dziecko biega po pokoju, stawiając drobne kroki w rytmie dowolnej piosenki, naśladując jazdę na rowerze.
Na hasło: Wietrzyk! zatrzymuje się i szeptem wypowiadają zgłoski:  szszsz, naśladując szum wiatru. Ponownie biega w rytmie piosenki. Na kolejną
przerwę w muzyce zatrzymuje się i naśladuje odgłosy silnego wiatru, wypowiadając głośno zgłoski: szuszauchuuuu.
Powodzenia. Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Planujemy wakacje.
Witam Was kochane dzieci. Do wczorajszego zajęcia proponuję Wam ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem papierowych łódek. Potrzebna będzie
 miska z wodą,  po której pływać będzie nasza łódka gdy będziemy na nią dmuchać. Pamiętajmy, aby wykonać głęboki wdech przez nos, a następnie
 dmuchamy lekko wówczas łódka popłynie wolno. Jak popłynie gdy będziecie dmuchać mocno?
- A dziś planujemy wakacje. Zapraszam do ćwiczeń artykulacyjnych naszej buzi oraz ruchowych w oparciu o wiersz I. Fabiszewskiej ,,Wakacyjne plany”:
Rodzic mówi rymowankę. Za pierwszym razem wspólnie z dziećmi wykonuje określone ruchy i wypowiada sylaby. Podczas kolejnego powtórzenia
zachęca dziecko do samodzielności. 
Słonko mocno świeci - Dziecko podnosi ręce i naśladuje wkręcanie żarówek, 
cieszą się więc dzieci  - podskakują obunóż, 
Chi, chi, cha, chi, chi, cha, -  powtarzają sylaby i klaszczą w dłonie, 
moc promyków słonko da  - podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek, 
Chodźmy więc nad wodę  - maszerują w miejscu, 
po letnią przygodę  - kontynuują marsz, 
Plum, plum, plum, plum, plum, plum,  - powtarzają sylaby i pokazują dłonią kształt fali, 
to strumyka słychać szum  - wypowiadają długo głoskę sz. 
Wejdźmy też na górę  - naśladują wchodzenie na górę,
podziwiać naturę  - przykładają dłoń do czoła, tworząc nad oczami daszek i rozglądają się w obie strony,
Och, och, och, puch, puch, puch - powtarzają sylaby i klaszczą w dłonie, 
to przedszkolak dzielny zuch  -  wskazują ręką siebie. 
- Co zabierzemy na wakacje? Co będzie w naszym wakacyjnym bagażu? Otwórzcie karty pracy ,,Nowe przygody Olka i Ady” na str 58
 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=60 i wymińcie rzeczy, które Olek spakuje do walizki, zastanówcie się,
 czy wszystkie będą przydatne podczas wakacyjnego wyjazdu, − przypomnijcie  sobie, gdzie Olek z rodziną spędza wakacje i jaka panuje tam latem
 pogoda, − policzcie spodenki, koszulki, czapki, pary skarpetek i pary butów, − w ramkach pod dużym obrazkiem przedstawione są ubrania z walizki. 
Klaśnij tyle razy ile sztuk z danego rodzaju jest w walizce. 
- Zabawa ruchowa ,,Wakacyjny bagaż”: drogie dzieci lekko pochylone  do przodu układacie woreczek-plecak na swoich plecach. Starają się przejść 
na drugi koniec pokoju tak, aby nie zrzucić woreczka. Zabawę powtarzamy trzy razy. 
- Co zabierze Ada na wakacje zobaczymy w tych samych kartach pracy, ale na str. 59.
 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=60 . W walizce Ady liczymy stroje kąpielowe, spódniczki,  koszulki, 
kapelusze, pary skarpet, zastanawiamy  się czy wszystkie będą Adzie potrzebne, − w ramkach pod dużym obrazkiem przedstawione są ubrania z
 walizki Ady. Klaśnij tyle razy ile sztuk z danego rodzaju jest w walizce.  Popatrzcie na bagaże w obu walizkach i wskażcie  różnice między bagażami 
Olka i Ady.
- Na koniec posłuchajcie piosenki pt. ,,Rodzinna wycieczka” - https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg .
Miłego popołudnia. Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Wakacje nad morzem.
Witam Was kochane dzieci. Ada i Olek pojechali z rodzicami i dziadkami na wakacje do Włoch. A gdzie pojedzie na wakacje Lenka i Mikołaj? 
Zaraz się dowiemy. Otwórzcie karty pracy ,,Kolorowy start” na str. 58 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_karty_pracy_cz2/mobile/index.html#p=61
 popatrzcie na zamieszczone na tej stronie obrazki i spróbujcie powiedzieć gdzie wyjadą na wakacje Lenka i Mikołaj? Jeden z nich pojedzie pewnie do
 Egiptu, a drugi nad morze. A ty gdzie pojedziesz? Spróbuj narysować na kartce.
- Wyjazdy wakacyjne to piękna sprawa. Wszystkim sprawiają wiele radości. Ale zawsze musimy być uważni i pamiętać o zachowaniu bezpieczeństwa.
 
- Posłuchajcie co przydarzyło się nad morzem Oli. Dowiemy się tego z opowiadania ,,Lekkomyślna Ola” - opowiadanie B.

Był upalny dzień lata. Ola razem z rodzicami wybrała się na strzeżoną plażę. Zabrała wiaderko, łopatkę i piękną kolorową piłkę. Na plaży spotkała
 koleżanki. Dziewczynki rozpoczęły zabawę nad samym brzegiem morza. W pewnej chwili wiatr powiał nieco mocniej i piłkę porwała morska fala. Ola
 pobiegła za nią nie zwracając uwagi, że woda staje się coraz głębsza.

- Nie odpływaj! - wołała, wyciągając ręce do piłki.

Ola i piłka oddalały się coraz bardziej od brzegu. Szum morza zagłuszył głos wołających koleżanek. Na szczęście Olę zauważył ratownik. Ściągając w 
biegu koszulkę wskoczył do wody. Szybko zbliżył się do tonącej dziewczynki. Ola traciła siły. W ostatniej chwili ratownik objął ją swym silnym ramieniem, 
kierując się do brzegu.

- Oj, Olu, Olu, mogło się to bardzo źle skończyć.
- Otwórzcie ponownie karty pracy ,,Kolorowy start” na str 59 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_karty_pracy_cz2/mobile/index.html#p=60
  popatrzcie na zamieszczoną tam historyjkę obrazkową pt. ,,Jak to Elemelek spędzał czas nad morzem” i powiedzcie co dzieje się na poszczególnych 
obrazkach. Z powyższego opowiadania i z historyjki obrazkowej możemy wywnioskować, że morze bywa bardzo niebezpieczne – głębokie i tworzą
 się duże niebezpieczne fale.
- Jeśli macie ochotę przejdźcie na następną stronę kart pracy i paluszkiem przesuńcie po śladzie narysowanej tam rybki i żaglówki. Zachęcam Was,
 abyście na czystej kartce spróbowali narysować sami narysować taką rybkę lub żaglówkę. Powodzenia. 
Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Wakacje w górach.
Witam Was kochane dzieci. Wczoraj był czwartek , a dziś ….. tak piątek, piąteczek, piątunio.
- Zaczynam od zabawy do piosenki ,,Jedzie pociąg ..” https://www.youtube.com/watch?v=L9axnfRnTbA .
-Dziś pociąg zawiózł nas w góry. Posłuchajcie  fragmentu wiersza H. Ożogowskiej ,,Na hali”.
 Na hali, na hali, na zielonej hali słychać, 
że już owce górale wygnali.
Pasą się owieczki, brzękają dzwoneczki, 
lecą aż pod Giewont góralskie piosneczki. (...) 
- Popatrzmy na piękne górskie widoki razem Adą, Olkiem i ich rodzicami. Otwórzmy książkę na str. 66-67 ,,Nowe przygody Olka i Ady” 
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=68  i powiedzcie co ciekawego zobaczyli w górach.  Baca mówił językiem
 niezrozumiałym. Posłuchajcie kilku słów w mowie podhalańskiej https://www.youtube.com/watch?v=3AfiMmvQccU . Baca mówił gwarą góralską 
dlatego Ada i Olek nie wszystko zrozumieli.
- Posłuchajcie słów piosenki ,,W murowanej piwnicy”:
I. W murowanej piwnicy tańcowali zbójnicy. Kazali se piknie grać i na nóżki spozirać.
 II. Tańcowałbyk, kiebyk móg, kiebyk ni mioł krzywych nóg, a ze krzywe nózki mom, kie podskoce, to sie gnom. Hej! 
III. Hej, ty baca, baca nas, dobryk chłopców na zbój mas, jesce byś ik lepsyk mioł, hej, kiebyś im syra doł. Hej! 
IV. Poza bucki, poza pniok, kto wyskocy, bedzie chłop. A jo taki zuchwalec, co wyskoce na palec. Hej! 
Czytając słowa tej piosenki nawet nam dorosłym sprawia to trudność.
- A teraz zobaczcie taniec górali do tej piosenki i zwróćcie też uwagę na ich odświętne stroje: https://www.youtube.com/watch?v=7X5eJA6BfMA . 
- W poniższym filmiku możecie podziwiać piękne górskie widoki. Pod koniec filmiku jest pokazany krzyż na Giewoncie. Muszę Wam powiedzieć, 
że dwa razy  już tam udało mi się wejść, a w Zakopanem gdzie te piękne widoki możecie na filmiku zobaczyć byłam już 12, a może i więcej razy.
 Bardzo lubię górskie wspinaczki. Nawet raz weszłam na najwyższy szczyt naszych Tatr na Rysy, a schodziłam do Słowacji bo jest łagodniejsze 
zejście. Zapraszam na filmik: https://www.youtube.com/watch?v=W_NPI-jAVwQ .
Górskie wspinaczki są niebezpieczne, ale  są też szlaki łatwe gdzie spotyka się dzieci wraz z rodzicami. Może i Wy podziwiać będziecie te piękne 
widoki. 
A dziś Was pozdrawiam. W następnym tygodniu ostatni tydzień zdalnego nauczania.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
6. Podróże małe i duże.
Drogie dzieci przepraszam za opóźnienie. Ten temat dotyczy dnia wczorajszego. 
- Moi drodzy rozpoczniemy od wiersza Laury Łącz ,,Letnie wakacje”. 
Kiedy są wakacje i nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać, jeśli tylko chcesz. 
Kiedy są wakacje – morze, góry, las, 
Gdzie tylko się znajdziesz, miło spędzisz czas. 
Latem złociste promienie słońca padają na ziemię, 
Popatrz – rozwiały się chmury, baw się i nie bądź ponury! 
Morze – muszelki i piasek, góry lub łąka za lasem, 
Warmia – czekają jeziora, lato – już wyjechać pora! 
- Powiedzcie drogie dzieci na krótkie pytania dotyczące wiersza:− Gdzie możemy wyjechać na wakacje? − Dlaczego na wakacjach miło spędzamy
 czas? − W jaki sposób możemy dojechać w różne miejsca letniego wypoczynku? Odpowiedź znajdziecie w poniższych zagadkach:
Cztery koła, kierownica, szybko pędzi po ulicach. (samochód) 
Nie jest ptakiem, chociaż lata, zwiedzisz nim kawałek świata. (samolot) 
Pływa po morzach i oceanach, a na swym mostku ma kapitana. (statek) 
Pędzi po szynach wielka maszyna, mknie poprzez pola na stalowych kołach. (pociąg) 
- Otwórz książkę ,,Kolorowy start” na str. 64 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=67 i pokażcie 
rodzicom czym Wy chcielibyście pojechać (polecieć) na wakacje.
- Zapraszam do zabawy ruchowej ,, Naśladujemy pojazdy”.  Zapraszam rodziców by  naśladowali sposób poruszania się dowolnego  pojazdu (można  
także naśladować dźwięk), a dzieci odgadują, o jaki pojazd chodzi. Podają jego nazwę i wspólnie też naśladują . 
- W czasie wakacji będzie dużo czasu i można organizować dla całej rodziny …..? Podpowie Wam to poniższy wierszyk – rymowanka B. Formy:
Na wycieczkę wyruszamy przecież już wakacje mamy. 
Mama, tato, siostra, brat na rowerach jadą w świat.
Morze, góry już czekają, na spotkanie zapraszają.
Tak możemy organizować wycieczki rowerowe.
- Posłuchajcie piosenki ,,Wakacje z rowerem”:
https://www.youtube.com/watch?v=CkXSdjgvaAk
oraz piosenki ,,Wsiadam na rower” https://www.youtube.com/watch?v=Ru60fUt4P0E .
 Muszę Wam powiedzieć, że Igor przysłał mi zdjęcie z wycieczki na swoim rowerze z tatą aż do Jaromierza i z powrotem czyli przejechał 20 km.
 Super wyprawa dla takiego malucha. 
Pozdrawiam Was kochane dzieci. Życzę  Wam też udanych podróży. Wychowawczyni.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------