Marcowa pogoda.
2020-03-31



1. Marcowe zamieszanie.
- Zabawa ruchowa ,,Słońce” - rodzic śpiewa poniższy tekst zgodnie z dźwiękami gamy C-dur gdyż dla dzieci będzie to skala dźwiękowa za wysoka, 
a dziecko z przysiadu podpartego podnosi się powoli 
do góry stając na paluszkach i unosząc ręce do góry.
Słońce wschodzi coraz wyżej, 
Następnie dzieci wracają do przysiadu podpartego przy śpiewie dalszej części:
Teraz schodzi coraz niżej.
- Przypomnimy sobie dzieci jaki mamy miesiąc, a jakie miesiące już minęły od początku tego roku?
- Zabawa z wykorzystaniem rymowanki- dziecko staje naprzeciwko rodzica, uderzając raz w swoje dłonie, raz w dłonie rodzica, powtarzając 
za rodzicem poniższą rymowankę:
Gdy wiosna nadchodzi, często bywa tak – że raz świeci słońce, to znów pada śnieg, deszcz lub wieje wiatr.
- Posłuchaj wiersza B. Formy ,, Marcowe kaprysy”
Wymieszał marzec pogodę w garze.
Ja wam tu zaraz wszystkim pokażę.       
Śnieg i przymrozki, deszczową słotę, 
słońca promieni dorzucę trochę. 
Domieszam powiew wiatru ciepłego, 
Smutno by w marcu było bez niego. 
Deszczu ze śniegiem troszeczkę dodam, 
Będzie prawdziwa marcowa pogoda. 
- Odpowiedz na pytania: 
Co marzec mieszał w garze? Jaką pogodę marzec wrzucił do garnka?
Jest takie przysłowie: ,,W marcu, jak w garncu.” - ponieważ marcowa pogoda jest kapryśna, w ciągu dnia może padać śnieg, świecić słońce,
 wiać wiatr, padać deszcz. 
- Jeżeli masz ochotę narysuj ,,marcową pogodę.”
 Poproś tylko rodziców o narysowanie chmur.
20200330_124810
Pozdrawiam Was dzieci.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Obserwujemy pogodę.
- Witam Was drogie dzieci. Przypomnijcie sobie jaki dzień tygodnia mamy dzisiaj  …..,                         
a jaki był wczoraj …, a jaki będzie jutro ... . Dziś mamy ostatni dzień miesiąca  ….                                       
 Tak minęły już trzy miesiące tego roku. Jutro rozpoczyna się nowy miesiąc, a jest to ….,                    
 który jest czwartym miesiącem  roku.
Dziś pod osłoną nocy wróciła do nas PANI  ZIMA. Widzimy, że nie bardzo chce ona ustąpić miejsca PANI  WIOŚNIE. 
Wasz kolega Leon wstał wcześnie rano i szybko ulepił bałwana,  a mama Leona przysłała mi to zdjęcie.
received_850745615429062_2
 Ale pewnie bałwanka, którego zrobił Leon czeka  taki sam los jak bałwanka z poniższej historyjki obrazkowej. Popatrzcie i powiedz co  
przydarzyło się bałwankowi?
  
 20200331_114305 
- Jeśli masz ,,bystre oko” to z pewnością znajdziesz różnicę między tymi dwoma obrazkami. Powodzenia.
20200331_114342
- Kto z Was był dziś na dworze to zobaczył resztki śniegu, bo słoneczko już go roztopiło. 
Za to rośliny, kwiaty, drzewa będą miały wodę do prawidłowego rozwoju. Kto się wsłuchał w ,,głos przyrody” mógł
 usłyszeć spadające z dachu krople wody powstałe z topniejącego śniegu, a także płynącą w rynnach wodę.
 Ale i tak mimo chłodu słychać było świergot wróbelków. Zapraszam Was, abyście tak jak to robiliśmy w przedszkolu, 
do końca dnia obserwowały dziś pogodę,  bo bywa ona bardzo zmienna. A jutro kwiecień – plecień, 
jak mówi stare przysłowie, bo przeplata, trochę zimy , trochę lata.

- Zabawa ruchowa ,,Słońce świeci – pada deszcz.” Na hasło, słońce świeci” biegacie ostrożnie po pokoju, na hasło
 ,,pada deszcz” zatrzymujecie się w miejscu, a nad głową ,, rozkładacie parasol” ze splecionych rąk.

- Posłuchajcie opowiadanie M. Kownackiej ,,O słonku, pogodzie i innych ciekawych sprawach”:
20200331_113641
20200331_113725
Pozdrawiam Was przedszkolaki.
-------------------------------------------------------------------------------
3. Deszczyk z nieba spadł.
- Witam Was kochane dzieci. Dziś środa pierwszy dzień nowego miesiąca – kwietnia . Dziś rozpoczyna się kolejna pora roku LATO! 
Nie to żart na prima aprilis. Możecie takiego psikusa zrobić dziś najbliższym, a oni nie mogą się na Was gniewać.
- Posłuchajcie opowiadania Doroty Gellner pt. ,,Prima Aprilis.”
20200401_105914
- Czy Wy też dziś zrobicie psikusa Prima Aprilis-owego i będziecie grzeczni?
- Choć dziś słoneczko od rana świeci, tak jak wczoraj, zobaczymy czy będzie świeciło aż do wieczora. 
My jednak posłuchamy  piosenki pt. ,,Deszczowa piosenka”. Kto zechce może tę piosenkę się nauczyć. 
Możecie utrwalać wierszyk lub piosenkę z ubiegłego tygodnia. A oto poniżej tekst piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ
,,Deszczowa piosenka” 

1.Deszczyk kapie, z chmurki spada i na ziemi opowiada, że tak z góry na nas leci, by urosły wszystkie dzieci.

Ref: Kap, kap, kap, Deszczyk z nieba spadł. Kap, kap,kap, Deszczyk z nieba spadł. / x2

2. Deszczyk kapie, z chmurki spada i po drodze opowiada, że na ziemi go potrzeba, by urosły kwiaty, drzewa.

Ref: Kap, kap, kap, Deszczyk z nieba spadł. Kap, kap, kap, Deszczyk z nieba spadł. / x2

- Popatrzcie na stronę 20 Karty pracy ,,Nowe przygody Olka i Ady” i wykonajcie podane tam polecenia dotyczące przedstawionego obrazka.

Spójrzcie też na stronę 21 i narysujcie paluszkiem krople deszczu po śladzie.

Poproście rodziców, aby narysowali Wam na kartce parasol, a wy w dowolny sposób możecie go ozdobić.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf str.20, 21 Nowe przygody Olka i Ady.

- A teraz zabawa ruchowa ,,Kałuże”. Gdy pada deszcz tworzą się kałuże.

Poproszę, abyście bezpiecznie poruszali się po pokoju lub biegali, ale też

bezpiecznie, a na uderzenie łyżką w pokrywkę (które wykona mama) ,,przeskoczyli”przez kałużę.

Pozdrawiam Was i życzę miłego dnia Prima Aprilis-owego.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Zabawy na chłodne dni.
- Witam Was drogie dzieci. Zanim zaczniemy dzisiejsze zajęcia to przypomnimy sobie wyliczankę, 
którą wypowiadaliśmy przed rozpoczęciem zabaw: 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 start.
- Na takie rozruszanie proponuję znaną gimnastykę: ,,A gimnastyka dobra sprawa...”
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE  Gimnastyka dobra sprawa.
- Proponuję powtórzenie i utrwalenie wczorajszej piosenki.
- A teraz zabawa ruchowo – rytmiczna ,,Jakie odgłosy wydaje deszcz.” Powtarzajcie po rodzicach słowa rymowanki Iwony Fabiszewskiej:
Plim, plim, plam – dzieci uderzają palcami o podłogę,
lecą krople z nieba. - opuszczają powoli ręce, poruszając jednocześnie palcami,
Plim, plim, plum – uderzają palcami o podłogę,
więcej ich nie trzeba. - uderzają dłońmi o kolana,
Plim, plim, plam – uderzają palcami o podłogę,
na słońce czekamy. - klaszczą w dłonie,
Plim, plim, plum – uderzają palcami o podłogę,
dość już deszczu mamy. - układają dłonie na kolanach.
- Zabawa ruchowa ,,Skok do kałuży”. Drogie dzieci wczoraj przeskakiwaliście przez kałuże, a dziś do niej będziemy wskakiwać. 
Poproszę rodziców, aby z dłuższego szalika lub dwóch krótszych ułożyli na dywanie/podłodze koło.
 Następnie dzieci wskakują do koła przodem (pytamy dziecko gdzie stoisz – w kole, w środku koła) i skacząc kolejny raz 
do przodu z niego wyskakują (gdzie teraz stoisz – przed kołem). Następnie polecamy dziecku stojącemu tyłem w stosunku do koła
 wskoczyć do koła (znów zadajemy pytanie gdzie teraz jesteś ). W tej samej pozycji znów polecamy dziecku wykonać skok do tyłu 
i w ten sposób dziecko znajduje się za kołem (pytamy gdzie teraz stoisz – za kołem, a gdzie jest koło – przede mną ). 
Kolejny raz polecamy dziecku wskoczyć przodem do koła i znów zadajemy pytanie, które wyżej wpisałam, ale teraz poprosimy,
 aby wyskoczyło  z koła w bok (pytamy – gdzie teraz stoisz – obok koła, a z której Twojej strony/po której ręce jest koło –
 po lewej bądź prawej w zależności od tego na którą dziecko wyskoczyło, więc polecić mu wykonać skok w drugą stronę).
Zabawę proszę powtórzyć kilka razy, by w ten sposób dziecko utrwalało pojęcia określające jego położenie względem jakiegoś
 przedmiotu, niekoniecznie musi być to koło.
- A teraz posłuchajcie piosenki o pogodzie: https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q Śpiewające Brzdące - Pogoda -.
- A co tam dziś u Olka i Ady? https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf (Karty pracy ,,Olek i Ada”) 
Na str. 21 pokaż paluszkiem 5 różnic między obrazkami, na dole strony policz ile jest narysowanych parasolek, 
a rodziców poproś o narysowanie ich na kartce i pokoloruj zgodnie z poleceniem. Jeśli nie jesteś zmęczony(a) możesz wykonać
 ćwiczenia na stronie 20 w tej samej pozycji(karty pracy,,Olek i  Ada”), ale nazwę miesiąca marzec możesz zastąpić nazwą 
obecnego miesiąca wypowiadając kwiecień ponieważ ma ona tyle samo sylab.
- Ćwiczenie oddechowe ,, Krople deszczu”- poproszę rodziców o wycięcie z papieru ,,kropli deszczu”, a następnie polecić dziecku,
 aby za pomocą słomki (wciągając powietrze) przeniosły je do ,,kałuży” - na talerzyk.  

Powodzenia kochane przedszkolaki. Z powyższych propozycji możecie wykonać to co zechcecie. 
Pozdrawiam. Wychowawczyni.
---------------------------------------------------------------------   
5. Co wiemy o marcowej pogodzie?
Witam Was kochane dzieci. Dziś ,,piątek, piąteczek, piątunio.” Jak mawiała nasza wiewióreczka z plakatu:
- Zabawy ruchowe z piłką: 
  • ,,Piłka” - na hasło ,,mała piłeczka” dziecko wykonuje lekkie podskoki, natomiast na hasło ,,duża piłka” dziecko stara się podskakiwać
  • tak wysoko jak to możliwe.
  • Dziecko siada naprzeciw rodzica, nogi rozsunięte i turlają do siebie piłkę.
  • Dziecko stoi naprzeciw rodzica i przerzucają do siebie piłkę (należy stanąć w takiej odległości by dziecku udało się złapać,
  • aby nie zniechęcić je do udziału w zabawie).
  • Dziecko samodzielnie stara się podrzucać i łapać piłkę.
  • Dziecko w siadzie prostym, ręce wysuwa na boki, natomiast między stopami trzyma piłkę i w ten sposób unosi ja do góry.
  • Dziecko w tej samej pozycji co wyżej, ale powoli kładzie się na plecy i przenosi piłkę za głowę. Rodzice mogą tę piłkę,
  • przeniesioną do tyłu, dziecku podać by nie musiało wstawać.
  • Ćwiczenia w rzucaniu piłką np. do miski z pewnej odległości, którą można zwiększać.
Zaleca się powtórzenie każdego ćwiczenia kilka razy.
- „Marcowa pogoda” – ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej w oparciu o tekst Patrycji Siewiera-Kozłowskiej:
Słonko marcowe w górze wysoko - (usta otwarte, wąski język sięga wysoko do podniebienia.) Mruży do dzieci złociste oko -
 (zamykamy na zmianę prawe i lewe oko.) Lecz nagle wietrzyk – łobuziak miły  - (wdech przez nos, wydech ustami) sprawił, 
że chmurki słonko zakryły - (szeroki język zakrywa górną wargę.)  Z chmurek tych deszczyk spada i kapie, wiaterek wieje,
 a deszczyk chlapie... fiu, fiu, fiu, kap, kap, kap - (dzieci powtarzają onomatopeje.)  To deszcz marcowy rozrabia tak. 
Marcowe niebo często się zmienia: czasem jest słonko - (czubek języka uniesiony w kierunku nosa) lub trochę cienia - 
(czubek języka sięga do brody), czasem są chmurki - (górna warga zakryta szerokim językiem), a czasem deszcze : 
plim, plim, plim, plum, plum, plum – (dziecko powtarza). Co nam ten marzec przyniesie jeszcze? Wysokie słońce –
 (usta otwarte, a czubek języka uniesiony wysoko do podniebienia) lub twardy grad - (język wypycha policzki od wewnątrz po obu stronach). 
Marzec z bałwankiem jest za pan brat! Plotą się w marcu różne pogody - (czubek języka wolno krąży po wargach) słońce ze śniegiem robi zawody! 
- A teraz zagadki:
Co to jest? Odgadnij! Leci tylko w dół. Jest tylko na dworze. Suchy być nie może. (deszcz)
Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)
Chodzi po niebie mała albo duża gdy skryje słońce świat się zachmurza. (chmura)
Podczas kapryśnej marcowej pogody kulki lodowe spadają na głowy. (grad)
Unosi szybowce, popycha żaglowce. Obraca wiatraki siłacz z niego taki! (wiatr)
Gdy się schowa za chmury, świat się staje ponury. A weselej na świecie, kiedy śmieje się z góry. (słońce)
Płynie po niebie,znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna, może być deszcz. (chmura)
Chociaż go nie widać, znać, że siłę ma. Łamie w gniewie drzewa, chmury niebem gna. (wiatr)
O szyby dzwoni, gdy chmura łzy roni. (deszcz)
Ni to kasza, ni to groch, spada z nieba, że aż strach. Skacze, tańczy, w szyby dzwoni, jedna kulka drugą goni. (grad)
Kropelki wody na głowy padają. Wszyscy przed nimi, pod dach uciekają. (deszcz)
Huczę, świszczę, lecę w pole, czynię wokoło swawole. Zrywam ludziom kapelusze lub wykręcam parasole. (wiatr)
- Propozycje do zrobienia, do wyboru, żebyście nie martwili się tak jak ten chłopczyk.
received_223399815440149_1
Pozdrawiam Was kochane dzieci. Miłej soboty i niedzieli. Wychowawczyni.
----------------------------------------------------------------------------------------------

liczba odwiedzin: 633716 online: 1
Copyright © Przedszkole Obra. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia
Strona główna
Kontakt