Wiosenne powroty.
2020-04-16
1. Witamy ptaki.

Witam Was kochane dzieci. Przeminęły święta Wielkanocne.  Podczas składania życzeń z pewnością usłyszeliście w
 Waszych domach pozdrowienie ,,Chrystus Zmartwychwstał. Prawdziwie Zmartwychwstał.” Myślę, że mimo 
iż musieliśmy zostać w domu to jednak czas spędzony z najbliższymi był czasem wspaniałym.
 W tym tygodniu powiemy sobie o wiosennych powrotach ptaków. Gdy wychodziliśmy na spacery obserwowaliśmy 
naszego ,,klekotka”. Niestety teraz nie mamy okazji na niego popatrzeć z bliska. Ale z pewnością przyfrunęła
 ,,klekotkowa” i są już razem. Myślę, że Emilka nie raz już go widziała jak szukał na łące żab.
- Zabawa ruchowa ,,Ptaki do gniazd” - dzieci poruszają się po pokoju. Na hasło ,,deszcz” uciekają do ,,gniazd” 
(koło wyznaczone z szalika). Na hasło ,,słońce świeci” dzieci ponownie poruszają się po pokoju.
.- A teraz posłuchajcie opowiadania B. Szelągowskiej ,,Ptasia narada.”
20200417_100427
- Odpowiedzcie na pytania: jakie ptaki występowały w wysłuchanym opowiadaniu, klaszcząc w dłonie podziel
 ich nazwy na sylaby, o czym rozmawiały ptaki podczas narady, od kogo ptaki dostały list, jaką decyzję podjęły ptaki?
 Czy usłyszałeś/aś jak ptaki martwią się o swoje dzieci, ich wykarmienie i wychowanie. Tak samo jak Wasi rodzice 
 opiekują się Wami tak samo jest w ptasich rodzinach.
- Jeżeli macie w domu atlas świat, albo w internecie, poproście rodziców, aby pokazali Wam jaką drogę muszą pokonać  
z Afryki do Polski.
- Zabawa ortofoniczna: ,,odgłosy ptaków”. Ustalmy co będziecie odpowiadać gdy rodzice wypowiedzą nazwę niżej   
wymienionych ptaków. Postarajcie się zapamiętać: bocian – kle,kle; skowronek – fiju, fiju; jaskółka – ci-wit, ci-wit; 
czajka – ki-wit, ki-wit; wróbel – ćwir, ćwir.
	Witam, panie bocianie. (Dzieci odpowiadają : kle,kle,kle)
	Czy zbudował pan już gniazdo? (kle,kle,kle)
	Czy zjadł pan już śniadanie? (kle, kle, kle)
- Ćwiczenie oddechowe z wykorzystaniem piór. Proponuję lekko podrzucić piórko, a następnie dmuchając utrzymywać  
 je choć przez chwilę w górze. Można również położyć piórko na stole i dmuchając przesuwać je z jednego końca stołu   
na drugi.
-Jeżeli masz ochotę możesz wykonać bociana.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-wyp.pdf – (wyprawka ,,Olek i Ada”)
 KARTA 8. Pan bocian Przygotuj: kartę pracy z obrazkiem bociana – do złożenia, w dwóch częściach, czarną bibułę,  
 klej. • Wypchnij nacięte części obrazka bociana. • Połącz części: tułów bociana ze skrzydłami – przełóż dziób i tułów   
bociana przez nacięcia na skrzydłach. • Wyrywaj małe kawałki czarnej bibuły. Przyklejaj je w odpowiednich miejscach  
 na obrazku bociana.
Pozdrawiam. Wychowawczyni.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Z wizytą u bocianów.
Drogie dzieci dziś odwiedzimy bociany w ich mieszkaniu jakim jest gniazdo. 
- Najpierw jednak proponuję przypomnienie piosenki pt. ,,Bociek” - https://www.youtube.com/watch?v=Q9GXQJ6kRRA 
 Filmik dołączony do piosenki pokazuje przez jakie kraje leci bocian. Oto słowa piosenki ponieważ w nagraniu jest inny początek. 

Kle,kle boćku, kle, kle. Witaj nam bocianie.

Łąka ci szykuje, łąka ci szykuje żabki na śniadanie. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle. Usiądź na stodole. Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili gniazdo w starym kole. (bis)

Kle, kle boćku kle, kle. Witamy cię radzi. Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz wiosnę nam prowadzisz. (bis)

- Popatrzcie w Karty pracy str. 25 ,, Nowe przygody Olka i Ady” i opowiedz co ,,Klekotek i Klekotkowa robią w swoim gnieździe, 
a na dole strony policz bociany utrwalając z rodzicami liczebniki porządkowe - https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf
- A teraz piosenka, którą proponuję utrwalić:
https://www.youtube.com/watch?v=VR50rxz_wGM – piosenka ,,Zielona wiosna”.

3.Jeśli macie ochotę to z kółek różnej wielkości, które odrysują Wam rodzice, a postarajcie się sami je wyciąć możecie zrobić wg podanego wzoru żabkę: https://ekodziecko.com/zabka-klapka

Pozdrawiam i życzę miłej zabawy. Wychowawczyni.
----------------------------------------------------------------------------------------
3. Ptaki i ich zwyczaje.
- Z pewnością widzieliście, patrząc w niebo, powracające ptaki. Czasami fruną one sznurem, w kluczu lub gromadą.
 Dzięki lataniu w kluczu zyskują dodatkowy ciąg powietrza, na którym się unoszą, co jest znaczącą ulgą dla ich skrzydeł podczas długiego lotu.
 https://www.youtube.com/watch?v=GjNnmtTAR9U 
- A teraz zabawa badawcza - ,,Jakie jest piórko?”
Wykorzystajcie do tej zabawy piórko, które mieliście do ćwiczeń oddechowych. Przesuńcie nim po dłoni, szyi oraz policzkach i powiedzcie 
jakie ono jest (lekkie, ciepłe, delikatne, miłe).
Następnie zabierzcie małą miskę, wlejcie trochę wody i połóżcie na nią piórko – co się z nim dzieje? (unosi się na powierzchni wody) -
 dzięki nim ptaki unoszą się na wodzie. 
Następnie ułożyć piórko na stole i spryskać je wodą (krople wody spływają z pióra i ono jest suche) – wystarczy, że ptaki po deszczu otrząsną 
krople wody z piór i są gotowe do lotu.
Tak więc pióra są potrzebne ptakom do lotu, pomagają utrzymać się ptakom na wodzie. Ponadto pióra zabezpieczają ptaki przed drapieżnikami, 
utrzymują dzięki nim stałą temperaturą ciała. 
- Co robią ptaki wiosną zobaczymy na przykładzie wilgi: Karty pracy ,,Kolorowy start” str. 27 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-4l-kp-cz2.pdf 
Opowiedz co wilga robi na poszczególnych obrazkach.
- A teraz posłuchajmy śpiewu wilgi i zobaczcie co jest jej przysmakiem. https://www.youtube.com/watch?v=zVXB3zynoYc 
- Ale jest ptaszek, który podrzuca swoje jajka do innych gniazd. Można powiedzieć, że jest leniuchem bo nie chce mu się wysiadywać swoich jajek,
 a następnie karmić i wychowywać swojego potomstwa. Jest to kukułka. Popatrzcie na nią: https://www.youtube.com/watch?v=SH7_HxFWrzw , 
 https://www.youtube.com/watch?v=qG9W69vlmSA&t=42s 
- Na koniec poczytaj razem z rodzicami – Ty obrazki, a rodzice słowa. Patrząc na obrazek ptaszka, który jest na dole strony, spróbuj sam narysować
 na kartce: str. 28 ,,Nowe przygody Olka i Ady” https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf  
Pozdrawiam – wychowawczyni.
-------------------------------------------------------------------------------------
 4. W konarach drzew.
Ptaszki budują swoje gniazda najczęściej w konarach drzew, ale nie wszystkie. Niektóre w trawach na łąkach, w zaroślach, nad wodami.
Ale odpoczywając w parku, lesie, nad jeziorem lub na łące możemy wsłuchać się w ich śpiew. Zapraszam do wsłuchania się w ich ,,rozmowy”:
Śpiew skowronka https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u0 
śpiew kukułki https://www.youtube.com/watch?v=qG9W69vlmSA 
klekotanie bocianów https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w
śpiew jaskółki https://www.youtube.com/watch?v=SOkim-97_V0 
wiosenny śpiew polskich ptaków https://www.youtube.com/watch?v=W5ACbMU15R4  
Ptaki Polski -wiosenne odgłosy ptaków https://www.youtube.com/watch?v=NFz4nfoB5dA 
- Zabawa ,,Bocian i żabki” - rozwijająca aparat mowy:
Bociek, bociek spaceruje – dziecko odpowiada – kle, kle, kle, kle, kle
w trawie żabek wypatruje – kle, kle, kle, kle, kle
Żabki w stawie się schowały – rech, rech, rech, kum, kum, kum
i wesoło zakumkały – rech, rech, rech, kum, kum, kum.
- Na stronie 26 ,,Nowe przygody Olka i Ady” Policz je od najmniejszego do największego, a następnie od największego do najmniejszego licząc 
od 5 do 1 z pomocą rodziców  -  https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf 
- Zabawa ruchowa ,,Żabki” dziecko naśladuje poruszanie się żabki.
- Zagadki: Ten ptaszek co robi kółka, nazywa się ….. (jaskółka), kiedy słyszę, że coś ćwierka, to już wiem, że chodzi o … (wróbelka),
 siedzi ptaszek na buku i powtarza: kuku, kuku (kukułka).
- Na stronie 27 ,,Nowe przygody Olka i Ady” podziel nazwy przedstawionych tam ptaków na sylaby, a na dole strony poprowadź paluszkiem ptaszka
 do gniazda. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf 
- ,,Bocian”- praca plastyczna. Na środku kartki przyklej płatek kosmetyczny. Doklej do niego złożony na pół drugi płatek kosmetyczny (skrzydełko). 
Z trzeciego płatka kosmetycznego wytnij małe kółko (głowa ptaszka) i przyklej je wyżej.  Połącz małe kółko z dużym dwoma kreskami,
 które stanowić będą szyję bociana. Następnie dorysuj bocianowi dziób, nogi i ogon. Farbą koloru czarnego pomaluj brzegi skrzydełka bociana. 
Na kartce możesz domalować trawę, kwiaty, staw i ewentualnie żabki.
- Sprawdź swoje oczy i pokaż paluszkiem takie same bociany – str. 25 ,,Olek i Ada” https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf
Wybierz propozycje, które chcesz wykonać.
Pozdrawiam Was kochane dzieci i życzę udanej zabawy. Wychowawczyni.

liczba odwiedzin: 633439 online: 1
Copyright © Przedszkole Obra. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia
Strona główna
Kontakt