Wiosna w ogrodzie i sadzie.
2020-04-20

1. Wiosenne prace w ogrodzie.
- Drogie dzieci dziś mamy poniedziałek, wczoraj była ….., jutro będzie …..
Czy pamiętacie o czym mówiliśmy w ubiegłym tygodniu? 
Rodzice Wam podpowiedzą. Leon Błażejewski na konkurs recytatorski nauczył 
się wierszyka, który związany był z tematyką z ubiegłego tygodnia.
 Rodzice Wam przeczytają dla przypomnienia:

"Powrót bocianów"- H. Zdzitowieckiej

Przyleciały z daleka
I krążyły nad łąką.
Zobaczyły je dzieci
Gdy rankiem wzeszło słonko.
Przyleciały nad wioską,
Kołowały powoli,
Aż przysiadły na gnieździe,
Na wysokiej topoli.
Zobaczyły je dzieci,
Powitały radośnie.
A witajcie, bociany,
Powiedzcie nam o wiośnie!
Siadły na swej topoli,
Stare gniazdo poznały,
Dzieciom na powitanie
O wiośnie klekotały.

- Dziś powiemy sobie o wiosennych pracach w ogrodzie na podstawie piosenki ,,W naszym ogródeczku”.

Na dworze jest ciepło i z pewnością Wasi rodzice dużo czasu spędzają też w ogrodzie. Jeśli macie okazję to obserwujcie i pomagajcie swoim rodzicom.

A teraz posłuchajcie piosenki:

W naszym ogródeczku
zrobimy porządki }3 razy
Wygrabimy ścieżki
przekopiemy grządki,
przekopiemy grządki raz, dwa, trzy.
Potem w miękką ziemię
wsiejemy nasionka }3 razy
Będą się wygrzewać
na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.
Przyjdzie ciepły deszczyk
i wszystko odmieni } 3 razy
W naszym ogródeczku
grządki zazieleni,
grządki zazieleni raz, dwa, trzy.

https://www.youtube.com/watch?v=08_S0RA3mac

Powiedzcie co trzeba zrobić wiosną w ogrodzie, jakie kolejne prace trzeba wykonać zanim przystąpimy do wysiewania nasion?

Powiedzcie też co roślinom jest potrzebne do prawidłowego wzrostu.

- Popatrz co ,,Olek i Ada” robią w ogrodzie babci i dziadka, a po

śladzie, na dole strony, paluszkiem rysuj tulipany. (,,Olek i Ada” str. 36)

 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf

- Poczytaj razem z rodzicami – Ty obrazki rodzic słowa.

20200420_122058
 

Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Narzędzia ogrodnicze.

Drogie dzieci liczymy przed startem do dzisiejszych zajęć, a dziś mamy wtorek 21 dzień miesiąca kwietnia. Ruszamy 10,9,8,7 …….0 start.
 Kochani dziś powiemy sobie o narzędziach ogrodniczych, które używają Wasi najbliżsi do prac w ogrodzie, a może sami je wymienicie? 
Spróbujcie.
- Posłuchajcie wierszyków:
Iwony Salach ,,Ogrodnicy”
Idą, idą ogrodnicy. Tup! Niosą grabki i łopatki. 
Hej! Będą spulchniać ziemię, aby lekko było jej.
Puk, puk, puk łopatką. Szu, szu, szu grabkami.
Tryśnie woda z koneweczki na nasze grządeczki.
- Drugi wierszyk: ,,Porządki w ogródku.” 
Józek ma ogródek, a Hania dwie grządki.
Trzeba zrobić dzisiaj w ogródku porządki.
Więc w ruch idą grabki, łopatka, konewka
by wyrosła dzieciom rzodkiewka i marchewka.
- Wymień jakie narzędzia używał Józek i Hania oraz ogrodnicy do prac w ogrodzie.
- Otwórzcie karty pracy na str. 38 (,,Nowe przygody Olka i Ady”) i paluszkiem obrysuj po śladzie konewkę. Poproś mamę, aby na kartce narysowała 
Ci konewkę i możesz ja przyozdobić wg własnego pomysłu. Na dole strony nazwij przedmioty tam przedstawione, podziel ich nazwy, klaszcząc,
 na sylaby i powiedz do czego są nam potrzebne. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf
- Jeśli masz w domu plastelinę, spróbuj z niej zrobić grabki i łopatkę.
- Popatrzcie na przedstawione na wskazanej stronie narzędzia ogrodnicze, a rodziców poproszę o nazwanie ich i wskazanie ich dzieciom 
 https://allegro.pl/oferta/stojak-na-narzedzia-ogrodowe-24-szt-curver-keter-6759050803 
- Proponuję Wam poniższą kolorowankę dla chętnych ponieważ dziś macie do wyboru kilka propozycji plastycznych. 
20200421_122524
Życzę miłej zabawy. Wychowawczyni.
---------------------------------------------------------------------------------------------
3. Jestem sobie ogrodniczka
- Witam Was kochane dzieci. Dziś po raz 50 obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Otwierając stronę Google możecie zobaczyć filmik o pszczółce i 
dowiedzieć się jak ważną rolę ma do spełnienia na naszej planecie. Możecie razem z nią zapylić kwiatki. My też będziemy mówić o ochronie 
środowiska, ale w późniejszym terminie.
- Dziś zabawimy się w ogrodników. Najpierw posłuchajcie piosenki pt. ,,Jestem sobie ogrodniczka.”https://www.youtube.com/watch?v=zhvQFI04CX8
o jakich kwiatkach jest mowa w piosence, co miała ogrodniczka w koszyczku, jakie narzędzia do pracy w ogrodzie miała ogrodniczka.
Ogrodniczka miała w koszyczku nasiona, z których wyrosły kwiaty. Nasiona są różnej wielkości, różnego koloru co możecie zobaczyć jeśli mama ma
 w domu jakiekolwiek nasiona.
20200422_111602
Ale kwiaty wyrastają też z cebulek np. tulipany, krokusy, żonkile, narcyze. Zobacz do kart pracy ,,Olek i Ada” str. 37 i poproś rodziców by nazwali 
przedstawione tam kwiaty. Na dole strony, paluszkiem, po śladzie rysuj kwiaty tulipana.  
 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf - Spróbuj powiedzieć z jakich części składa się kwiat i co potrzebuje do 
prawidłowego wzrostu na podstawie karty pracy w pozycji ,,Nowe przygody Olka i Ady” str. 40
 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf . 
W tej samej pozycji na str. 37 opowiedz co Ada robi z mamą i jak należy dbać o rośliny.
- Zabawa ruchowa, którą już znacie, ,,Kwiaty rosną”- dzieci (jak nasionka) w przysiadzie podpartym, na słowa ,,deszczyk pada – słoneczko świeci”
 powoli podnoszą się, aż do pozycji  wyprostowanej, następnie unoszą w górę ręce rozkładają lekko w bok (jak rozwinięty
pąk kwiatowy) i stają na palcach. Zabawę można powtórzyć.
- Jeśli masz ochotę pomaluj kolorowankę z kwiatami.
20200422_111209
Powodzenia. Pozdrawiam Was kochane przedszkolaki. Wychowawczyni.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Mieszkańcy ogrodu.

- Wczoraj mówiliśmy o sianiu i sadzeniu kwiatów w ogrodzie. Ale w ogrodzie siejemy i sadzimy też warzywa. 
Powiedz jakie warzywa siejemy i sadzimy w ogrodzie. 
- Po obejrzeniu zaproponowanych filmów możesz w domu, z pomocą rodziców, przygotować hodowlę fasoli:
 https://www.youtube.com/watch?v=dEPKxUc__Og https://www.youtube.com/watch?v=yztFDxDw2rQ 
-Drogie dzieci ogródek to także mieszkanie dla małych zwierzątek. Posłuchajcie opowiadania  G. Gałczyńskiej „ Kret zaprasza gości” 

Kret: Dzień dobry dzieci. Jestem krecik Czaruś. Mam czarne futerko, mocne łapki i mieszkam w tunelu pod ziemią. Sam go wykopałem.

Nie lubię jednak samotności. Zaproszę dżdżownicę na uroczystą kolację.

Dżdżownica I: Ta ziemia wcale mi dzisiaj nie smakuj, a tobie?

Dżdżownica II: Mnie też nie. Chyba rolnik wylał znowu jakieś paskudztwo.

Dżdżownica I: Oj! boli nie brzuch, oj, oj, oj!

Dżdżownica II:Mnie też, ratujcie pomóżcie!

Kret: Kto tak krzyczy pod moimi drzwiami?

Dżdżownice: To my dżdżownice zjadłyśmy zatrutą glebę i bolą Nas teraz brzuchy.

Kret: To szybko wejdzie do mojej norki. Napijcie się trochę źródlanej wody. A ja tym czasem pobiegnę po dobrą ziemię do lasu.

Na pewno was uzdrowi! kret biegnie do lasu, dżdżownice chowają się do norki. Po pewnym czasie kret wraca i sypie ziemie do miseczek

dla dżdżownic.

Kret: Mam dla was smaczną ziemię z lasu, skosztujcie.

Dżdżownice: No nareszcie! Już czujemy się dobrze.

Kret: To dobrze, a teraz opowiedzcie coś o sobie.

Dżdżownice: Wykonujemy bardzo ciężką pracę. Kopiemy tunele zjadając ziemię, ale to nie ona jest moim pożywieniem, tylko małe cząsteczki roślin,

które się w niej znajdują. Tunele, które drążymy ułatwiają dostęp powietrza i wody do korzeni. Dzięki temu rośliny lepiej rosną.

Kret: To jesteście bardzo pożyteczne.

Dżdżownice: Dziękujemy za kolację. Do zobaczenia.

Kret: Do zobaczenia, życzę wam dużo dobrej ziemi.

- Drogie dzieci odpowiedzcie na pytania: jakie zwierzątka wystąpiły w opowiadaniu, jaki problem miały dżdżownice, kto pomógł dżdżownicom

rozwiązać problem bolących brzuszków, dlaczego dżdżownice są pożyteczne dla naszych ogrodów?

Ciekawostka o dżdżownicach - Zwierzęta te drążą korytarze, do których wciągają części roślin i ściółkę, przyczyniając się do spulchniania gleby,

do zwiększenia ilości zawartego w niej powietrza i wody, przemieszczania jej składników, a wydalane przez nie substancje organiczne i mineralne

również ją użyźniają. 

- Zabawa ruchowa – „ Korytarz kreta” (dziecko przechodzi przez tunel) – może to być duży worek foliowy, a nawet dwa połączone.

-Zapraszam Was na film o kretach ,,Krecie pozdrowienie”

https://www.youtube.com/watch?v=uPn-rWeTB9k&list=TLPQMjMwNDIwMjC2sEtTZUFr6w&index=3

- A teraz bajka o naszym ulubionym kreciku: ,,KRECIK OGRODNIKIEM” https://www.youtube.com/watch?v=GxPe_XXXTP0 
Miłego dnia . Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Wiosna w sadzie.
Witam Was kochane dzieci. Dziś powiemy sobie o wiosennych pracach w sadzie.  Pamiętacie co to jest sad, jakie drzewa tam rosną? ….
 Kto z Was ma w pobliżu domu drzewo owocowe, to może z bliska popatrzyć na nie i posłuchać co się tam teraz dzieje.
Kochane dzieci prace wiosenne w ogrodzie zaczęły się już w marcu. A co tam należało zrobić dowiecie się opowiadania
 pt. ,,Jak Grześ wiosnę miotłą przypędził.”
20200424_125514

Odpowiedzcie na pytania: -Co Grześ przyniósł do przedszkola? -Jak zareagowały dzieci? Dlaczego? -Skąd chłopiec miał gałązki?

-Co to jest sekator? -Co z gałązkami zrobiła pani? -Dlaczego listki pojawią się wcześniej w sali niż na dworze? (Tu przypominamy

czynniki niezbędne dla wzrostu: światło, temperatura, woda).

Wiosna w sadzie należało wykonać następujące prace: przycinanie starych gałęzi, bielenie drzew, kopanie, grabienie. 
- Popatrzcie na poniższe ilustracje i pokażcie, która z nich powinna być pierwsza, która druga, trzecia i czwarta, aby utworzyły one
 historyjkę obrazkową do usłyszanego opowiadania.
20200424_125616
-  Obecnie drzewa w sadzie wyglądają inaczej niż wtedy gdy dziadek Grzesia je ,,prześwietlał”. Jak wyglądają dowiemy się z
 poniższego wierszyka. Posłuchajcie. (M. Konopnicka ,,Jabłoneczka”) https://www.youtube.com/watch?v=8igFq5s-Kzc
- Jak pięknie wygląda kwitnący sad popatrzcie słuchając jednocześnie piosenki ,,Koło mego ogródeczka.” 
https://www.youtube.com/watch?v=VgUfZTIReA4
- Zanim pojawią się na drzewach pyszne jabłka musimy poczekać. Prześledźmy proces rozwoju jabłek na podstawie filmu
 ,,Od kwiatów do owoców.” https://www.youtube.com/watch?v=pcMM8SiOIDg
- Zapraszam Was do wykonania pracy plastycznej. Na poniższe drzewo, paluszkiem nanieś lekko różowe kwiaty jabłoni 
wykorzystując białą i czerwoną farbę, a pień drzewa pomaluj na brązowo. Trawę wokół drzewa na zielono.
20200424_122923
- Zabawa ortofoniczna ,,Pszczółka” - naśladujemy brzęczącą pszczółkę bzzzzzzzzzzzzz. Ale zwrócić należy uwagę, 
aby głoska ta brzmiała dźwięcznie (zzzzzzzzz, nie ssssssss).
Na koniec popatrzcie jak pięknie rosną posadzone roślinki. 
Życzę udanej zabawy. Pozdrawiam Was. Wychowawczyni. 
20200424_122850


liczba odwiedzin: 618687 online: 1
Copyright © Przedszkole Obra. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia
Strona główna
Kontakt