1. Wiosenne prace w ogrodzie.- Drogie dzieci dziś mamy poniedziałek, wczoraj była ….., jutro będzie ….. Czy pamiętacie o czym mówiliśmy w ubiegłym tygodniu?Rodzice Wam podpowiedzą. Leon Błażejewski na konkurs recytatorski nauczyłsię wierszyka, który związany był z tematyką z ubiegłego tygodnia.Rodzice Wam przeczytają dla przypomnienia:"Powrót bocianów"- H. Zdzitowieckiej
Przyleciały z daleka
I krążyły nad łąką.
Zobaczyły je dzieci
Gdy rankiem wzeszło słonko.
Przyleciały nad wioską,
Kołowały powoli,
Aż przysiadły na gnieździe,
Na wysokiej topoli.
Zobaczyły je dzieci,
Powitały radośnie.
A witajcie, bociany,
Powiedzcie nam o wiośnie!
Siadły na swej topoli,
Stare gniazdo poznały,
Dzieciom na powitanie
O wiośnie klekotały.- Dziś powiemy sobie o wiosennych pracach w ogrodzie na podstawie piosenki ,,W naszym ogródeczku”.
Na dworze jest ciepło i z pewnością Wasi rodzice dużo czasu spędzają też w ogrodzie. Jeśli macie okazję to obserwujcie i pomagajcie swoim rodzicom.
A teraz posłuchajcie piosenki:
W naszym ogródeczku
zrobimy porządki }3 razy
Wygrabimy ścieżki
przekopiemy grządki,
przekopiemy grządki raz, dwa, trzy.
Potem w miękką ziemię
wsiejemy nasionka }3 razy
Będą się wygrzewać
na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.
Przyjdzie ciepły deszczyk
i wszystko odmieni } 3 razy
W naszym ogródeczku
grządki zazieleni,
grządki zazieleni raz, dwa, trzy.https://www.youtube.com/watch?v=08_S0RA3mac
Powiedzcie co trzeba zrobić wiosną w ogrodzie, jakie kolejne prace trzeba wykonać zanim przystąpimy do wysiewania nasion?
Powiedzcie też co roślinom jest potrzebne do prawidłowego wzrostu.
- Popatrz co ,,Olek i Ada” robią w ogrodzie babci i dziadka, a po
śladzie, na dole strony, paluszkiem rysuj tulipany. (,,Olek i Ada” str. 36)
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf
- Poczytaj razem z rodzicami – Ty obrazki rodzic słowa.
Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Narzędzia ogrodnicze.
Drogie dzieci liczymy przed startem do dzisiejszych zajęć, a dziś mamy wtorek 21 dzień miesiąca kwietnia. Ruszamy 10,9,8,7 …….0 start.Kochani dziś powiemy sobie o narzędziach ogrodniczych, które używają Wasi najbliżsi do prac w ogrodzie, a może sami je wymienicie?Spróbujcie. - Posłuchajcie wierszyków:Iwony Salach ,,Ogrodnicy” Idą, idą ogrodnicy. Tup! Niosą grabki i łopatki. Hej! Będą spulchniać ziemię, aby lekko było jej. Puk, puk, puk łopatką. Szu, szu, szu grabkami. Tryśnie woda z koneweczki na nasze grządeczki. - Drugi wierszyk: ,,Porządki w ogródku.” Józek ma ogródek, a Hania dwie grządki. Trzeba zrobić dzisiaj w ogródku porządki. Więc w ruch idą grabki, łopatka, konewka by wyrosła dzieciom rzodkiewka i marchewka.- Wymień jakie narzędzia używał Józek i Hania oraz ogrodnicy do prac w ogrodzie. - Otwórzcie karty pracy na str. 38 (,,Nowe przygody Olka i Ady”) i paluszkiem obrysuj po śladzie konewkę. Poproś mamę, aby na kartce narysowałaCi konewkę i możesz ja przyozdobić wg własnego pomysłu. Na dole strony nazwij przedmioty tam przedstawione, podziel ich nazwy, klaszcząc,na sylaby i powiedz do czego są nam potrzebne. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf - Jeśli masz w domu plastelinę, spróbuj z niej zrobić grabki i łopatkę. - Popatrzcie na przedstawione na wskazanej stronie narzędzia ogrodnicze, a rodziców poproszę o nazwanie ich i wskazanie ich dzieciomhttps://allegro.pl/oferta/stojak-na-narzedzia-ogrodowe-24-szt-curver-keter-6759050803 - Proponuję Wam poniższą kolorowankę dla chętnych ponieważ dziś macie do wyboru kilka propozycji plastycznych.Życzę miłej zabawy. Wychowawczyni.---------------------------------------------------------------------------------------------3. Jestem sobie ogrodniczka- Witam Was kochane dzieci. Dziś po raz 50 obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Otwierając stronę Google możecie zobaczyć filmik o pszczółce idowiedzieć się jak ważną rolę ma do spełnienia na naszej planecie. Możecie razem z nią zapylić kwiatki. My też będziemy mówić o ochronieśrodowiska, ale w późniejszym terminie. - Dziś zabawimy się w ogrodników. Najpierw posłuchajcie piosenki pt. ,,Jestem sobie ogrodniczka.”https://www.youtube.com/watch?v=zhvQFI04CX8– o jakich kwiatkach jest mowa w piosence, co miała ogrodniczka w koszyczku, jakie narzędzia do pracy w ogrodzie miała ogrodniczka.Ogrodniczka miała w koszyczku nasiona, z których wyrosły kwiaty. Nasiona są różnej wielkości, różnego koloru co możecie zobaczyć jeśli mama maw domu jakiekolwiek nasiona.Ale kwiaty wyrastają też z cebulek np. tulipany, krokusy, żonkile, narcyze. Zobacz do kart pracy ,,Olek i Ada” str. 37 i poproś rodziców by nazwaliprzedstawione tam kwiaty. Na dole strony, paluszkiem, po śladzie rysuj kwiaty tulipana.https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf - Spróbuj powiedzieć z jakich części składa się kwiat i co potrzebuje doprawidłowego wzrostu na podstawie karty pracy w pozycji ,,Nowe przygody Olka i Ady” str. 40https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf .W tej samej pozycji na str. 37 opowiedz co Ada robi z mamą i jak należy dbać o rośliny. - Zabawa ruchowa, którą już znacie, ,,Kwiaty rosną”- dzieci (jak nasionka) w przysiadzie podpartym, na słowa ,,deszczyk pada – słoneczko świeci”powoli podnoszą się, aż do pozycji wyprostowanej, następnie unoszą w górę ręce rozkładają lekko w bok (jak rozwinięty pąk kwiatowy) i stają na palcach. Zabawę można powtórzyć. - Jeśli masz ochotę pomaluj kolorowankę z kwiatami.Powodzenia. Pozdrawiam Was kochane przedszkolaki. Wychowawczyni.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------4. Mieszkańcy ogrodu. - Wczoraj mówiliśmy o sianiu i sadzeniu kwiatów w ogrodzie. Ale w ogrodzie siejemy i sadzimy też warzywa.Powiedz jakie warzywa siejemy i sadzimy w ogrodzie. - Po obejrzeniu zaproponowanych filmów możesz w domu, z pomocą rodziców, przygotować hodowlę fasoli:https://www.youtube.com/watch?v=dEPKxUc__Og https://www.youtube.com/watch?v=yztFDxDw2rQ -Drogie dzieci ogródek to także mieszkanie dla małych zwierzątek. Posłuchajcie opowiadania G. Gałczyńskiej „ Kret zaprasza gości”Kret: Dzień dobry dzieci. Jestem krecik Czaruś. Mam czarne futerko, mocne łapki i mieszkam w tunelu pod ziemią. Sam go wykopałem.
Nie lubię jednak samotności. Zaproszę dżdżownicę na uroczystą kolację.
Dżdżownica I: Ta ziemia wcale mi dzisiaj nie smakuj, a tobie?
Dżdżownica II: Mnie też nie. Chyba rolnik wylał znowu jakieś paskudztwo.
Dżdżownica I: Oj! boli nie brzuch, oj, oj, oj!
Dżdżownica II:Mnie też, ratujcie pomóżcie!
Kret: Kto tak krzyczy pod moimi drzwiami?
Dżdżownice: To my dżdżownice zjadłyśmy zatrutą glebę i bolą Nas teraz brzuchy.
Kret: To szybko wejdzie do mojej norki. Napijcie się trochę źródlanej wody. A ja tym czasem pobiegnę po dobrą ziemię do lasu.
Na pewno was uzdrowi! kret biegnie do lasu, dżdżownice chowają się do norki. Po pewnym czasie kret wraca i sypie ziemie do miseczek
dla dżdżownic.
Kret: Mam dla was smaczną ziemię z lasu, skosztujcie.
Dżdżownice: No nareszcie! Już czujemy się dobrze.
Kret: To dobrze, a teraz opowiedzcie coś o sobie.
Dżdżownice: Wykonujemy bardzo ciężką pracę. Kopiemy tunele zjadając ziemię, ale to nie ona jest moim pożywieniem, tylko małe cząsteczki roślin,
które się w niej znajdują. Tunele, które drążymy ułatwiają dostęp powietrza i wody do korzeni. Dzięki temu rośliny lepiej rosną.
Kret: To jesteście bardzo pożyteczne.
Dżdżownice: Dziękujemy za kolację. Do zobaczenia.
Kret: Do zobaczenia, życzę wam dużo dobrej ziemi.
- Drogie dzieci odpowiedzcie na pytania: jakie zwierzątka wystąpiły w opowiadaniu, jaki problem miały dżdżownice, kto pomógł dżdżownicom
rozwiązać problem bolących brzuszków, dlaczego dżdżownice są pożyteczne dla naszych ogrodów?
Ciekawostka o dżdżownicach - Zwierzęta te drążą korytarze, do których wciągają części roślin i ściółkę, przyczyniając się do spulchniania gleby,
do zwiększenia ilości zawartego w niej powietrza i wody, przemieszczania jej składników, a wydalane przez nie substancje organiczne i mineralne
również ją użyźniają.
- Zabawa ruchowa – „ Korytarz kreta” (dziecko przechodzi przez tunel) – może to być duży worek foliowy, a nawet dwa połączone.
-Zapraszam Was na film o kretach ,,Krecie pozdrowienie”
https://www.youtube.com/watch?v=uPn-rWeTB9k&list=TLPQMjMwNDIwMjC2sEtTZUFr6w&index=3
- A teraz bajka o naszym ulubionym kreciku: ,,KRECIK OGRODNIKIEM” https://www.youtube.com/watch?v=GxPe_XXXTP0 Miłego dnia . Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------5. Wiosna w sadzie.Witam Was kochane dzieci. Dziś powiemy sobie o wiosennych pracach w sadzie. Pamiętacie co to jest sad, jakie drzewa tam rosną? ….Kto z Was ma w pobliżu domu drzewo owocowe, to może z bliska popatrzyć na nie i posłuchać co się tam teraz dzieje. Kochane dzieci prace wiosenne w ogrodzie zaczęły się już w marcu. A co tam należało zrobić dowiecie się opowiadaniapt. ,,Jak Grześ wiosnę miotłą przypędził.”Odpowiedzcie na pytania: -Co Grześ przyniósł do przedszkola? -Jak zareagowały dzieci? Dlaczego? -Skąd chłopiec miał gałązki?
-Co to jest sekator? -Co z gałązkami zrobiła pani? -Dlaczego listki pojawią się wcześniej w sali niż na dworze? (Tu przypominamy
czynniki niezbędne dla wzrostu: światło, temperatura, woda).
Wiosna w sadzie należało wykonać następujące prace: przycinanie starych gałęzi, bielenie drzew, kopanie, grabienie. - Popatrzcie na poniższe ilustracje i pokażcie, która z nich powinna być pierwsza, która druga, trzecia i czwarta, aby utworzyły onehistoryjkę obrazkową do usłyszanego opowiadania.- Obecnie drzewa w sadzie wyglądają inaczej niż wtedy gdy dziadek Grzesia je ,,prześwietlał”. Jak wyglądają dowiemy się zponiższego wierszyka. Posłuchajcie. (M. Konopnicka ,,Jabłoneczka”) https://www.youtube.com/watch?v=8igFq5s-Kzc - Jak pięknie wygląda kwitnący sad popatrzcie słuchając jednocześnie piosenki ,,Koło mego ogródeczka.”https://www.youtube.com/watch?v=VgUfZTIReA4 - Zanim pojawią się na drzewach pyszne jabłka musimy poczekać. Prześledźmy proces rozwoju jabłek na podstawie filmu,,Od kwiatów do owoców.” https://www.youtube.com/watch?v=pcMM8SiOIDg - Zapraszam Was do wykonania pracy plastycznej. Na poniższe drzewo, paluszkiem nanieś lekko różowe kwiaty jabłoniwykorzystując białą i czerwoną farbę, a pień drzewa pomaluj na brązowo. Trawę wokół drzewa na zielono.- Zabawa ortofoniczna ,,Pszczółka” - naśladujemy brzęczącą pszczółkę bzzzzzzzzzzzzz. Ale zwrócić należy uwagę,aby głoska ta brzmiała dźwięcznie (zzzzzzzzz, nie ssssssss). Na koniec popatrzcie jak pięknie rosną posadzone roślinki. Życzę udanej zabawy. Pozdrawiam Was. Wychowawczyni.