Wiosna na wsi.
2020-05-05
1. W wiejskiej zagrodzie.

- Witam Was kochane dzieci. Dziś wtorek 5 dzień miesiąca maja. Wczoraj był poniedziałek, dziś mamy …., jutro 
będzie … . Od jutra zostaną otwarte niektóre przedszkola, ale nasze jeszcze nie. W najbliższych dniach dowiemy się 
kiedy to nastąpi. Wczoraj Piotrek przez telefon zapytał mnie czy jestem w domu czy w przedszkolu. Powiedział też, 
że chce iść do przedszkola. Z pewnością niektórzy z Was też pewnie chcieliby zobaczyć się i pobawić ze swymi 
kolegami i koleżankami. Nikt z nas nie spodziewał  się, że ta przerwa będzie tak długa. Gdy już będziecie dorośli i 
będziecie mieli swoje dzieci, to będziecie wspominać ten czas, prowadząc swoje pociechy do przedszkola. Będziecie 
im mówić w jakich to czasach żyliście i jakie wydarzenia miały miejsce. A teraz wracamy do naszych zajęć. Dziś 
rozpoczniemy tematykę ,,Wiosna na wsi” i będziemy omawiać co takiego dzieje się na wiejskim podwórku. Chyba
 najwięcej miałby nam do powiedzenia Piotrek i Marcin bo oni odwiedzając swoich dziadków, obserwują co się tam 
dzieje.
- Rozpoczynamy od zagadki: W oborze spokojnie stoi, kiedy gospodyni ją doi. Może być biała, czarna, bordowa. 
Każdy już wie, że to jest … (krowa).
- A teraz trochę się rozruszamy podczas zabawy do piosenki ,,Koniki”:
https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA 
Noga goni nogę, biegają koniki, stukają kopytka, w rytm muzyki

Jedna noga tupie: tup, tup, tup, druga noga stuka: stuk, stuk, stuk

Konik skacze sobie: hop, hop, hop, koniku w drogę! Wioooooooooooo! 
- A teraz posłuchajcie opowiadania Ewy Stadtmuller pt. ,,Wiejskie ustronie”.

Dziecko siada na dywanie i zapraszamy je do wysłuchania opowiadania.

Nie uwierzycie, co się nam przytrafiło! – opowiadał przy kolacji dziadzio. – Postanowiliśmy

z babcią zabrać was na parę dni na wieś, więc zacząłem szukać gospodarstwa agroturystycznego

położonego w jakiejś ładnej i spokojnej okolicy. Znalazłem. Miejsce dobrze mi znane. Patrzę

na nazwisko gospodarza – coś takiego! Mój kolega z dzieciństwa też nazywał się Maciszek, ale

na imię miał Staś, a nie Janusz. Dzwonię. I cóż się okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia.

Ale było radości! Staś zaprosił nas do siebie razem z wnukami.

Pojedziemy na wieś? – ucieszyła się Ada.

Oczywiście – jeśli rodzice się zgodzą – zaznaczyła babcia.

Na szczęście mama z tatą nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawało się nawet, że tata

puścił oko do mamy, zupełnie jakby chciał powiedzieć: „Nareszcie będziemy mieli trochę czasu

tylko dla siebie”.

Gospodarstwo agroturystyczne, pod wdzięczną nazwą „Ustronie”, okazało się miejscem

wymarzonym na odpoczynek. Pan Staś nie ukrywał wzruszenia.

Wasz dziadek przyjeżdżał tu z rodzicami na wakacje – opowiadał Olkowi i Adzie. – Chodziliśmy

razem na grzyby i jagody, paśliśmy krowy…

Ma pan krowy? – zainteresował się natychmiast Olek.

A mam – uśmiechnął się kolega dziadka. – Ta starsza to Jagoda, a ta młodsza – Malina.

A kaczuszki? – chciała wiedzieć Ada.

Kaczuszki też są.

Całe popołudnie dzieci spędziły na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej

podobało się karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przyglądali się,

jak pan Staś czyści konia.

Co prawda do pracy w polu używam traktora – opowiadał pan Staś – ale kiedy do Janusza

przyjadą goście, to każdy dzieciak marzy, żeby wsiąść na prawdziwego rumaka.

Olkowi natychmiast zaświeciły się oczy.

A czy ja… też mógłbym się przejechać? – zapytał z nadzieją w głosie.

Na koniu czy na traktorze? – chciał wiedzieć pan Staś.

Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – zaśmiał się dziadzio.

Trzy dni przeleciały jak z bicza strzelił. W tym czasie dzieci zdążyły zaprzyjaźnić się z Burym,

który okazał się nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Adą na grzbiecie spacerował po

całym gospodarstwie, a w tym czasie prowadzący go za uzdę pan Stanisław opowiadał, jak mu

się gospodarzy. Okazało się, że ma duże pole, na którym uprawia rzepak.

Musicie przyjechać w maju – zapraszał. – Zobaczycie, jak pięknie kwitnie.

Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie krył uznania dziadzio.

Wstaję o piątej, oporządzam zwierzęta, a potem po kolei robi się, co trzeba – odparł zadowolony gospodarz.

Wiesz, dziadziu, chyba będę rolnikiem – zwierzył się Olek, gdy trzeba było pożegnać wiejskie

Ustronie” i ruszać do miasta.

Byłbyś gotów na tak ciężką pracę? – zdziwił się dziadzio.

Jasne – kiwnął głową Olek.

A na wstawanie o piątej rano?

Nad tym musiałbym jeszcze popracować… – przyznał się największy śpioch w rodzinie.

- Odpowiedzcie na pytania: gdzie pojechała Ada i Olek z babcią i dziadkiem, jakie zwierzęta miał w gospodarstwie

 pan Janusz?

- A teraz otwórzcie książkę na stronie 62-63 ,,Nowe przygody Olka i Ady” i odpowiedzcie na pytania zamieszczone

 w książce zamieszczone na dole każdej strony: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=65

Odpowiedzcie na pytania: co zobaczyły dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia, co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie, jakie obowiązki ma do wykonania rolnik?

- Posłuchajmy odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka : https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

 - Popatrz na str. 48 w książce ,,Kolorowy start i powiedz jakie zwierzęta nie powinny znaleźć się w gospodarstwie
 wiejskim ?  Podziel na sylaby nazwy zwierząt hodowanych w gospodarstwie , przedstawione na obrazku (wyklaskując 
każdą z nich) https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=50 
 Jeśli macie ochotę możecie pokolorować zwierzątko z gospodarstwa wiejskiego.
131_owca
kolm_1
Pozdrawiam Was kochane dzieciaki. Wychowawczyni.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
2.  Wiejska muzyka. 
- Witam Was kochane dzieci. Dziś środa 6 dzień miesiąca maja.  Rozpoczniemy od zabawy ,,Zwierzęta z wiejskiego podwórka.”  
Rodzice zaśpiewają Wam krótką piosenkę ludową, a później Wy będziecie śpiewać  zmieniając nazwę zwierzątka. Oto ona:  
,,Kurczęta, kurczęta w stodole były, maleńką dziureczką powychodziły.” Po tych słowach poproszę Was, abyście ułożyły dłonie   
na kształt dzióbka i poruszają nimi naśladowały głos kurczaków: pi, pi, pi. Następnie śpiewając te same słowa piosenki przedstawcie inne  
zwierzęta – np. gąsięta, kocięta, prosięta .. i też spróbujcie naśladować ich głosy.
- Posłuchajcie piosenki pt. ,,Na naszym podwórku.” https://www.youtube.com/watch?v=G6mVRZeMtXg
  1. Na naszym podwórku zwierząt jest bez liku  Konik w stajni, mysz w spiżarni, a kurki- w kurniku.
  2. Ref.: „ I haha!”- rży nasz konik me, me, me”, z kózką w chórku. Dobrze nam tu razem na naszym podwórku

2.Na naszym podwórku jest bardzo wesoło. Kurku gdaczą, kaczki kwaczą, piesek biega w koło. Ref.: „Kwa, kwa, kwa”- kwacze kaczka.

Ko, ko, ko”- kurki w chórku. Bardzo nam wesoło na naszym podwórku.

3.Na naszym podwórku zwierzęta się czubią Kot mysz łapie, piesek chrapie, lecz wszyscy się lubią.

Ref.: „ Hau, hau, hau”- piesek szczeka Miau, miau, miau”- z kotkiem w chórku. Wszyscy się lubią na naszym podwórku

- A teraz odpowiedzcie na pytania: o czym była piosenka, jakie zwierzęta mieszkają na wiejskim podwórku, jakie są nastroje tych zwierząt,

czy radosne , czy smutne, jakie wydaja odgłosy?

- Teraz popatrz do książki ,,Kolorowy start” str. 49, nazwij zwierzęta przedstawione na obrazku i wskaż co dzięki nim mamy:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=51

- Zabawa ,,Wiejska muzyka”. Powiem teraz wierszyk, a w wyznaczonych przerwach będziecie naśladować odgłos zwierzęcia, którego nazwę usłyszycie. Zapraszam.

J. Porazińskiej: „Wiejska muzyka”

Kaczka kwacze (dzieci mówią kwa, kwa, kwa), kracze wrona (kra, kra,kra), a gęś gęga (gę, gę, gę) przestraszona.

Koza meczy (meee, meee, meee), owca beczy (beee, beee, beee), a na płocie sroka skrzeczy (trre, trre, trre).

Wróbel ćwierka (ćwir, ćwir, ćwir), dzięcioł stuka (stuk-puk, stuk-puk, stuk-puk), a kukułka w lesie kuka (ku-ku, ku-ku, ku-ku).

- A teraz czas na odgłosy, zagadki, zadania o wiejskich zwięrzętach: https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

Powodzenia. Pozdrawiam Was wychowawczyni.

----------------------------------------------------------------------------------------

3. Zwierzęta wiejskie i ich dzieci.
- Witam Was drogie dzieci. Dziś czwartek 7 dzień miesiąca maja. Dziś około 12:45 przewidywana jest już piąta w tym roku pełnia księżyca. 
Może wieczorem, przy pięknej pogodzie, będziemy mogli go zobaczyć. Natomiast dzisiejszej nocy już pięknie księżyc świecił, było jasno i tak
pięknie ,,rozmawiały” z sobą ptaszki, można powiedzieć, że urządziły sobie ,,pogaduszki”, pewnie ,,plotkowały” co w ciągu dnia widziały.
 Zobaczcie jak dziwne zdjęcie wyszło świecącego dzisiejszej nocy księżyca.
20200507_002852
- A dziś powiemy sobie o dzieciach zwierząt gospodarskich.
- Zaczynamy od piosenki ,,Na podwórku koło bramy.”  https://www.youtube.com/watch?v=vFf1UYE_gRU .Dzieci zwierzątek też nie zawsze są 
grzeczne, co można usłyszeć w tej piosence. One też czasem uciekają czyli są nieposłuszne. Lubią pobawić się z daleka od swoich rodziców, 
ale czy to jest bezpieczne, co sądzicie drogie dzieci? Odpowiedz o jakich zwierzątkach była mowa w piosence? Jak nazywa się dziecko krowy, 
jak owcy, jak świnki, a jak kobyłki. Przed kim uciekały zwierzątka ?
- Oto plansza ze zwierzętami i ich dziećmi. Z pomocą rodziców nazwijcie je:
zwierz__ta_gospodarskie_i_ich_dzieci_70985520
- Podwórka pilnuje piesek i on alarmuje gospodarzowi gdy coś złego dzieje się na podwórku lub jeśli ktoś obcy zbliża się do posesji. Są pieski
 podwórkowe czyli te, które przebywają na podwórku, mają tam swoją budę, tam mają miskę na jedzenie i wodę. Trzeba pamiętać, aby codziennie
 zanosić im jedzenie i picie, szczególnie o tym ostatnim trzeba pamiętać latem. Ale są pieski, które mieszkają ze swoimi właścicielami w 
mieszkaniach. Takim pieskiem jest Laluś, który większość czasu spędza w mieszkaniu. Popatrzcie na str. 21 w książce ,,Kolorowy start” i 
powiedzcie gdzie znajduje się piesek Laluś, w ten sposób utrwalić sobie pojęcia dotyczące położenia Lalusia w przestrzeni. Powodzenia.
 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_4latek_ksiazka/mobile/index.html#p=22
- Bajka dla dzieci o zwierzętach w gospodarstwie (ciekawostki)
: https://www.youtube.com/watch?v=hyPhZrWjbGA
- A teraz piosenka ,,Dziadek fajną farmę miał: https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ 
- Na stronie 36 ,,Nowe przygody Olka i Ady” pokaż cienie przedstawionych tam zwierząt
 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf , natomiast na stronie 34 i 35 nazwij zwierzęta odwrócone w te samą stronę. 
Na stronie 68 odszukaj wśród naklejek dzieci przedstawionych na str. 34 i 35  zwierząt gospodarskich.
- Jeśli macie ochotę posłuchajcie bajki pt. ,,Podwórko”.  
20190329_124428
20190329_124447
20190329_124456
20190329_124506
20190329_124513
20190329_124526
20190329_124530

Pozdrawiam Was przedszkolaki. Wychowawczyni.
------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Mieszkania zwierząt wiejskich.
- Kochani najpierw się rozruszamy. Zapraszam do zabawy: https://www.youtube.com/watch?time_continue=54&v=FZ3pj_ZkldQ&feature=emb_title
- A teraz wierszyk o ,,psotnej śwince” 

Rzekł kaczorek do gąsiorka: - Świetnie się zabawić można!

Patrz, kartofel wypadł z worka- będzie z niego piłka nożna. 

Leci piłka w różne strony: wyżej, niżej, w lewo, w prawo… Patrzy indyk, kot i wrony, Łatek szczeka: - Brawo, brawo!

Sroka ze wsi przyleciała, Łebkiem kręci, dziób otwiera

i rozgłasza po wsi całej: - Górą kaczki! Dwa do zera! Nie skończyły się zawody,

bo malutka Michalinka otworzyła nagle chlewik

i wypadła stamtąd świnka.

- Dość zabawy! – głośno rzekła, zjadła piłkę i – uciekła.

- Odpowiedzcie na pytania: - Kto jest mamą kaczorka, a kto – mamą gąsiorka? W co grały kaczki z gąskami?

Co było piłką? Kto wygrywał? Kto przyglądał się grze? Co zrobiła sroka? Czy mecz się skończył? Dlaczego?

- Świnka zjadła ziemniaka i zabawa się skończyła. Pewni świnka była głodna. A co jedzą wiejskie

zwierzęta dowiemy się z poniższego filmiku: ,,Co jedzą wiejskie zwierzęta? https://www.youtube.com/watch?v=2LOpSLZe2RA&vl=pl

- Każde zwierzątko ma swój ,,dom”. Ale jak one się nazywają dowiemy się z poniższego filmiku:
Mieszkania zwierząt: https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U 
Gdzie ja mieszkam: https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA 
- W ,,Wyprawce” do zestawu ,,Kolorowy start” na str. 7 policz i powiedz ile kurczątek jest w każdej obręczy, a następnie tyle razy wyklaszcz: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-4l-wyp.pdf 
- Jeśli macie w domu plastelinę to spróbujcie zrobić z niej jakieś zwierzątko. Powodzenia.
Pozdrawiam Was. Wychowawczyni. Miłej soboty i niedzieli.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

liczba odwiedzin: 619027 online: 1
Copyright © Przedszkole Obra. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia
Strona główna
Kontakt